Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

381
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

132
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: فیلم خاک و داستان اوسنه باباسبحان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 84

چکیده

 در این پژوهش, فیلم اقتباسی «خاک» و منبع داستانی آن یعنیاوسنة باباسبحان مطالعه و مقایسه شده اند تا کارکرد عنصر روایی مشترکِ زمان در دو گفتمان ادبی و سینمایی-که میان آن ها رابطة اقتباس برقرار است-تحلیل و تفاوت ابزارها و شگردهای بیانی این دو رسانه بیان شود؛ همچنین, تأثیر ارائة متفاوت زمان بندی در درک مخاطب بررسی شده است. رویکرد این تحقیق, روایت پژوهی با تأکید بر زمان روایی است. در بحث زمان بندی روایت از دیدگاه ژنت, سه ویژگی درنظر گرفته می شود: 1. آرایش رویدادها: ترتیب ذکر وقایع در گفتمان روایی؛ 2. بسامد رویدادها: تناسبی که میان تعداد بازنمودهای یک رویداد در گفتمان روایی و دفعات احتمالی وقوع همان رویداد در جهان داستان وجود دارد؛ 3. دیرش رویدادها: حجمی که هر رویداد در گفتمان روایی به خود اختصاص می دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد: 1. در داستان اوسنة باباسبحان, راوی در آرایش رویدادها گاهی به پس نگری روی می آورد؛ اما در فیلم «خاک», ترتیب رویدادها در جهان داستان رعایت شده و فلش بک در آن دیده نمی شود. 2. در داستان, بسامد رویدادها غالباً از نوع تک به تک و گاه از نوع کاهنده است (یعنی کمتر از تعداد وقایع در جهان داستان است) و این موضوع به دلیل حجم کتاب (142 صفحه) طبیعی می نماید و در فیلم نیز به همین گونه است. 3. با توجه به گفت وگوبنیاد بودن داستان و همچنین به دلیل حجم کتاب, دیرش گفتمان بر رویدادها, کم و ضرب آهنگ روایت, تقریباً تُند است و تنظیم ضرب آهنگ روایت به شیوة گزارش و نیز چکیده گویی است که در فیلم نیز همین طور است و خلاقیتی مبتنی بر نگاه سینمایی کارگردان در آن دیده نمی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیاتی، زهرا، صافی، حسین، و میرزایی، فرنوش. (1396). تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: فیلم خاک و داستان اوسنه باباسبحان. روایت شناسی، 1(1 )، 51-84. SID. https://sid.ir/paper/523513/fa

    Vancouver: کپی

    حیاتی زهرا، صافی حسین، میرزایی فرنوش. تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: فیلم خاک و داستان اوسنه باباسبحان. روایت شناسی[Internet]. 1396؛1(1 ):51-84. Available from: https://sid.ir/paper/523513/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حیاتی، حسین صافی، و فرنوش میرزایی، “تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: فیلم خاک و داستان اوسنه باباسبحان،” روایت شناسی، vol. 1، no. 1 ، pp. 51–84، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا