مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی سطح کارآیی شبکه معابر شهری تهران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه ( مطالعه موردی منطقه 9)

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 202

چکیده

 ایران یکی از ده کانون حادثه خیز در جهان است که از چهل و سه نوع حادثه شناخته شده در جهان, سی و سه نوع آن را در ایران شاهد بوده یا خواهیم بود. شبکه معابر در مناطق مسکونی نقش تعیین کننده ای در تأمین فضای باز و مناسب جهت گریز از عوامل خطرزا و دسترسی به نقاط امن, تسهیل عملیات امداد و نجات پس از بحران و تسریع عملیات آواربرداری, پاک سازی و بازسازی دارند. شبکه معابر شهری به صورت سلسله مراتبی ایجاد می شوند تا بافت های مسکونی از نظر سرعت خودروهای عبوری در امنیت قرار گیرند و همچنین کاربری های عمومی شهری جهت حمل و نقل و تردد از سرعت مناسب استفاده کنند. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که آیا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه شبکه معابر شهری منطقه 9 تهران می توانند به مدیریت بحران پیش آمده کمک کنند؟ فرضیه مقاله حاضر این است که با وجود توسعه کمی معابر شهری در منطقه 9 تهران اما به دلیل این که فاقد عرض مناسب بوده و خود می توانند باعث ایجاد حوادث غیرمترقبه شوند. نتایج مقاله نیز نشان می دهد که در راستای اهداف مقابله با حوادث غیرمترقبه که همانا کاهش آسیب پذیری است, ملاحظات مربوط به شبکه ارتباطی به عنوان یکی از مهم ترین عناصر در افزایش و کاهش آسیب پذیری, اهمیتی دو چندان دارد. در این خصوص اساسی ترین معیار در زمینه کارایی شبکه های ارتباطی در برابر حوادث مختلف, به عرض آن ها ارتباط پیدا می کند به طوری که هرچه عرض معبر بیشتر باشد, ظرفیت معبر افزایش یافته و بنابراین توانایی مانور بیشتری جهت امدادرسانی و حضور وسایل نقلیه امدادی مهیا می گردد. در این زمینه بوسیله روش های محاسباتی مختلف می توان میزان پراکندگی و انباشت مصالح ساختمانی ناشی از تخریب حوادث غیرمترقبه را در معابر برآورد نمود. با توجه به این مقدمه در این مقاله با استفاده از آمارهای رسمی و نیز نقشه های مختلف و نیز استفاده از منابع کتابخانه های و نیز مقالات علمی و پژوهشی به ارزیابی سطح کارآیی شبکه معابر شهری تهران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه با تأکید بر منطقه 9 پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی، محمد، زندمقدم، محمدرضا، و کامیابی، سعید. (1398). ارزیابی سطح کارآیی شبکه معابر شهری تهران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه ( مطالعه موردی منطقه 9). نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، 11(2 )، 181-202. SID. https://sid.ir/paper/523826/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی محمد، زندمقدم محمدرضا، کامیابی سعید. ارزیابی سطح کارآیی شبکه معابر شهری تهران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه ( مطالعه موردی منطقه 9). نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)[Internet]. 1398؛11(2 ):181-202. Available from: https://sid.ir/paper/523826/fa

    IEEE: کپی

    محمد شعبانی، محمدرضا زندمقدم، و سعید کامیابی، “ارزیابی سطح کارآیی شبکه معابر شهری تهران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه ( مطالعه موردی منطقه 9)،” نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، vol. 11، no. 2 ، pp. 181–202، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523826/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button