مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: واکاوی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد: گامی به سمت روان شناسی هنجارمدار (توحیدی) (عنوان عربی: دراسة الاتجاه القائم علی القبول والالتزام: خطوة نحو علم النفس المعیاری (التوحیدی))

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 33

کلیدواژه

رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (کلیدواژه عربی: علم النفس التوحیدیQ2
الاتجاه القائم علی القبول والالتزام)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:این پژوهش با هدف تعیین جایگاه فکری رویکرد «پذیرش و تعهد» در اطلس فکری رویکردهای متنوع روانشناختی, با معرفی و یاری گرفتن از معیار «هنجار و کارکردهایش» در هستی جهت ترسیم مرزها و حدود روان شناسی توحیدی در برابر روانشناسی غیرتوحیدی در نقشه روان شناسی دنیای امروز انجام شده است. روش پژوهش در این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتایج و یافته ها نشان می دهد رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد که تقریبا از سال 1999 در آمریکا پا به عرصه گذاشت با معرفی «ارزش ها» و «تعهد به ارزش ها» در مبانی و ساختار نظام فکری آن, از تفکر فلسفی صرفا مکانیک ـ ماتریالیستی و زیستی, که نگاه غالب فلسفی و معرفت شناسی رویکردهای روان شناختی دنیای معاصر را تشکیل می دهد, فاصله گرفته, و یک گام به پیش, به سمت روان شناسی توحیدی و هنجارمدار برداشته است. از جمله یافته های دیگر این پژوهش ناآشنایی, موشکافی و معرفی «معیار»ی موثق در مبانی فلسفی و معرفت شناختی رویکردهای روان شناختی است که منجر به خلط بحث های نظری شده و در نتیجه آن امکان رصد نزدیک یا دور شدن رویکردهای متنوع این حوزه از یکدیگر را از دست می دهیم. چکیده عربی: یهدف هذا البحث الی تحدید المکانة الفکریة للاتجاه القائم علی «القبول والإلتزام» بین شتی الاتجاهات النفسیة ویقوم بتعریف «المعیار ووظائفه» فی الکون ویستعین بهذا المعیار لترسیم حدود علم النفس التوحیدی الذی یقابل علم النفس غیر التوحیدی فی خطة علم النفس المعاصر. وتم استخدام المنهج الوصفی - التحلیلی المبتنی علی المصادر المرتبطة بالموضوع فی دراسة هذه المقالة.تشیر النتائج الی أن الاتجاه القائم علی «القبول والالتزام» مختلفة عن التی ظهرت فی أمیرکا منذ حوالی سنة 1999م, حیث قامت بتعریف «القیم» و«الالتزام بها», فی المبادئ والبنیة الفکریة, الفلسفة المیکانیکیة - المادیة والبیولوجیة المحضة التی تشکل الآراء الفلسفیة والمعرفیة المهیمنة عن الاتجاهات النفسیة المعاصرة ویخطو هذا الاتجاه خطوة نحو علم النفس التوحیدی والمعیاری. وکذلک تظهر النتائج أن عدم المعرفة لـ«معیار» موثوق به للمبادئ الفلسفیة والمعرفیة للاتجاهات النفسیة والفحص الدقیق له والتعریف به یؤدی الی خلط الأبحاث النظریة وبالتالی الی فقدان إمکانیة الرصد القریب أو البعید لشتی الاتجاهات فی هذا المجال.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانبخت، محمد، و باقری، فریبرز. (1396). عنوان فارسی: واکاوی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد: گامی به سمت روان شناسی هنجارمدار (توحیدی) (عنوان عربی: دراسة الاتجاه القائم علی القبول والالتزام: خطوة نحو علم النفس المعیاری (التوحیدی)). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5(8)، 5-33. SID. https://sid.ir/paper/523863/fa

    Vancouver: کپی

    جهانبخت محمد، باقری فریبرز. عنوان فارسی: واکاوی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد: گامی به سمت روان شناسی هنجارمدار (توحیدی) (عنوان عربی: دراسة الاتجاه القائم علی القبول والالتزام: خطوة نحو علم النفس المعیاری (التوحیدی)). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1396؛5(8):5-33. Available from: https://sid.ir/paper/523863/fa

    IEEE: کپی

    محمد جهانبخت، و فریبرز باقری، “عنوان فارسی: واکاوی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد: گامی به سمت روان شناسی هنجارمدار (توحیدی) (عنوان عربی: دراسة الاتجاه القائم علی القبول والالتزام: خطوة نحو علم النفس المعیاری (التوحیدی))،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 5، no. 8، pp. 5–33، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button