Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    5-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    549
  • دانلود: 

    196
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش با هدف تعیین جایگاه فکری رویکرد «پذیرش و تعهد» در اطلس فکری رویکردهای متنوع روانشناختی، با معرفی و یاری گرفتن از معیار «هنجار و کارکردهایش» در هستی جهت ترسیم مرزها و حدود روان شناسی توحیدی در برابر روانشناسی غیرتوحیدی در نقشه روان شناسی دنیای امروز انجام شده است. روش پژوهش در این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتایج و یافته ها نشان می دهد رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد که تقریبا از سال 1999 در آمریکا پا به عرصه گذاشت با معرفی «ارزش ها» و «تعهد به ارزش ها» در مبانی و ساختار نظام فکری آن، از تفکر فلسفی صرفا مکانیک ـ ماتریالیستی و زیستی، که نگاه غالب فلسفی و معرفت شناسی رویکردهای روان شناختی دنیای معاصر را تشکیل می دهد، فاصله گرفته، و یک گام به پیش، به سمت روان شناسی توحیدی و هنجارمدار برداشته است. از جمله یافته های دیگر این پژوهش ناآشنایی، موشکافی و معرفی «معیار»ی موثق در مبانی فلسفی و معرفت شناختی رویکردهای روان شناختی است که منجر به خلط بحث های نظری شده و در نتیجه آن امکان رصد نزدیک یا دور شدن رویکردهای متنوع این حوزه از یکدیگر را از دست می دهیم. چکیده عربی: یهدف هذا البحث الی تحدید المکانة الفکریة للاتجاه القائم علی «القبول والإلتزام» بین شتی الاتجاهات النفسیة ویقوم بتعریف «المعیار ووظائفه» فی الکون ویستعین بهذا المعیار لترسیم حدود علم النفس التوحیدی الذی یقابل علم النفس غیر التوحیدی فی خطة علم النفس المعاصر. وتم استخدام المنهج الوصفی - التحلیلی المبتنی علی المصادر المرتبطة بالموضوع فی دراسة هذه المقالة.تشیر النتائج الی أن الاتجاه القائم علی «القبول والالتزام» مختلفة عن التی ظهرت فی أمیرکا منذ حوالی سنة 1999م، حیث قامت بتعریف «القیم» و«الالتزام بها»، فی المبادئ والبنیة الفکریة، الفلسفة المیکانیکیة - المادیة والبیولوجیة المحضة التی تشکل الآراء الفلسفیة والمعرفیة المهیمنة عن الاتجاهات النفسیة المعاصرة ویخطو هذا الاتجاه خطوة نحو علم النفس التوحیدی والمعیاری. وکذلک تظهر النتائج أن عدم المعرفة لـ«معیار» موثوق به للمبادئ الفلسفیة والمعرفیة للاتجاهات النفسیة والفحص الدقیق له والتعریف به یؤدی الی خلط الأبحاث النظریة وبالتالی الی فقدان إمکانیة الرصد القریب أو البعید لشتی الاتجاهات فی هذا المجال.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    35-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    268
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش درصدد بررسی معنای زندگی و مبانی انسان شناختی در دیدگاه جعفری است تابتواند اصول تربیت و مبانی آن را از نظریه حیات معقول ایشان استخراج کند. این پژوهش رویکرد توصیفی ـ تحلیلی دارد و از روش های استنتاج عملی و تحلیل استعلایی استفاده شده است. یافته ها بیانگر این است که جعفری با تاکید بر رویکرد دینی، زندگی معنادار را در چارچوب نظریه حیات معقول ترسیم می کند. ایشان دو عنصر بنیادین عقل و وجدان را در تصعید حیات تکاملی دخیل می داند که انسان را تحت تعالیم پیامبران الهی از مرحله ناخودساخته به خودساخته و درنهایت به خداساختگی نائل می کند. ایشان میان معنا و هدف زندگی قائل به ترادف و نظریه او در باب معنای زندگی منطبق بر نظریه هدف الهی است که براساس آن زندگی به آن اندازه که به تحقق هدف الهی از خلقت آدمی، که همانا قرار گرفتن در جاذبه ربوبی است، مدد رساند، معنادار خواهد بود و این معناداری در سایه خروج از حیات طبیعی محض و ورود به حیات معقول تحقق می یابد. در نهایت اصول به دست آمده در این پژوهش عبارت از تصعید احساسات، تصعید آزادی رو به اختیار، برتری کردار بر گفتار، پرورش وجدان، تلازم تعقل با تهذیب و مسوولیت پذیری است. چکیده عربی: یهدف البحث الی دراسة معنی الحیاة والمبادئ الانسانیة فی رؤیة العلامة الجعفری لاستخراج الأصول التربویة ومبادئها من وجهة نظره حول الحیاة العقلانیة. و للبحث اتجاه وصفی – تحلیلی، والمناهج المستخدمة فیه تتمثل فی المنهج الاستنتاجی العملی ومنهج التحلیل المتعالی. والنتائج تدل علی أن العلامة الجعفری یرسم الحیاة ذات المعنی فی إطار وجهة نظره حول الحیاة العقلانیة و ذلک بالتأکید علی الاتجاه الدینی.العلامة جعفری یعتبر أن العقل والضمیر عنصرین أساسیین مؤثرین علی تصعید الحیاة التکاملیة و بفضل تعالیم الأنبیاء ینتقلان بالانسان من المرحلة العظامیة (غیر الذاتیة الصنع) الی المرحلة العصامیة (الذاتیة الصنع) وبالأخیر یوصلان الانسان الی مرحلة یکون فیها من صنع الله. فإنه یعتبر معنی الحیاة مرادفا لغایة الحیاة، ووجهة نظره حول معنی الحیاة تتطابق مع رؤیة الغایة الالهیة التی تری الحیاة ذات المعنی حینما تساعد الحیاة علی تحقیق الغایة الالهیة لخلق الانسان، وهذه الغایة تتمثل فی کون الانسان فی الجاذبیة الربوبیة. وتصبح الحیاة ذات معنی فی ظل الخروج عن الحیاة الطبیعیة المجردة والدخول فی الحیاة العقلانیة. و فی الأخیر نلاحظ المبادئ المستنتجة عن هذا البحث تنطوی علی الارتقاء بالأحاسیس والارتقاء بالحریة النازعة الی الاختیار وأفضلیة الأعمال علی الأقوال وتربیة الضمیر وتلازم العقل وتهذیب النفس والقبول بالمسؤولیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 268 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    59-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    506
  • دانلود: 

    348
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش با هدف تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت از دیدگاه معلمان و اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی در استان البرز و به روش پدیدارشناسی است. برای این پژوهش 17 نفر از معلمان و 15 نفر از اولیای دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت هدفمند انتخاب شدند تا در این پژوهش شرکت کنند. در این مطالعه برای گردآوری داده ها از مصاحبه (عمیق و نیمه ساختاریافته) استفاده شد. تمام مصاحبه‎ها پس از توضیح اهداف پژوهش به مصاحبه شوندگان و کسب مجوز از ایشان، ضبط و پیاده سازی شد. میانگین مدت هر مصاحبه حدود 55 دقیقه بود. در این پژوهش 5 پرسش اصلی برای مصاحبه در رابطه با هدف طراحی، و متناسب با پاسخ شرکت کنندگان پرسش های بعدی جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. برای تحلیل داده ‎ها از رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شد. یافته ها نشان داد که عبادت در بعد فردی کارکردهایی شامل افزایش اعتماد به نفس، معنایابی در زندگی، سعادتمندی و تعالی انسان و در بعد عاطفی شامل احساس لذت و افزایش آرامش دارد، در بعد جامعه شناختی نیز دربرگیردنده ارتقای ارزش های اخلاقی و کاهش جرائم اجتماعی است، همچنین در بعد خانوادگی، پایداری شخصیت و کاهش مشکلات خانوادگی از جمله کارکردهای تربیتی عبادت به شمار می رود. چکیده عربی: ترمی هذه الدراسة الی تبیین الفلسفة التربویة للعبادة حسب رأی المعلمین وأولیاء أمور التلامیذ فی المدارس الابتدائیة بمحافظة البرز وفق المنهج الفینومولوجی. وقد اختیر 17 معلما و 15 شخصا من أولیاء أمور التلامیذ فی المدارس الابتدائیة کعینات هادفة. وتم استخدام المقابلات شبه الممنهجة العمیقة لجمع البیانات. وبعد تبیین غایات البحث للمتقابَلین، و بعد الاستئذان منهم تم تسجیل المقابلات وتطبیقها. و معدل مدة کل مقابلة حوالی 55 دقیقة.وقد طرحت 5 أسئلة رئیسة مرتبطة بالغایة للمقابلة، وطبق إجابات المشارکین کانت تطرح الأسئلة التی تلیها وذلک لتعمق فی المعلومات. والمنهج المستخدم لتحلیل البیانات فی الاتجاه الوصفی التحلیلی هو التشفیر فی المستویین المفتوح والمحوری. وأما النتائج المستخلصة من البحث تدل علی أن للعبادة تأثیر فی الجانب الفردی بما فیها زیادة الثقة بالنفس و فلسفیة الحیاة وسعادة الانسان وکماله، وفی الجانب العاطفی لها وظائف تنطوی علی الشعور باللذة وزیادة الهدوء، وأما فی الجوانب الاجتماعیة تؤدی العبادة الی رفع مستوی القیم الأخلاقیة وانخفاض الجرائم الاجتماعیة، وفی الجانب الأسری تؤدی الی ثبات الشخصیة وانخفاض المشاکل الأسریة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 348 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    81-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی به روش نیمه آزمایشی، پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه از یک دبیرستان در دسترس برگزیده شده است، و نمونه ای شامل 30 نفر از نمرات پایین تر از میانگین در اجرای پیش آزمون به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی با رویکرد اسلامی قرار گرفت. هر دو گروه پیش و پس از اجرای متغیر مستقل به واسطه مقیاس بلوغ عاطفی و پرسش نامه شکیبایی سنجیده شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین دو گروه در میزان شکیبایی، نداشتن ثبات عاطفی و بازگشت تفاوتی معنی دار وجود دارد، بنابراین آموزش گروهی مهارت های مثبت اندیشی سبب کاهش دو مولفه عدم بلوغ عاطفی یعنی بی ثباتی عاطفی، بازگشت عاطفی و همچنین افزایش شکیبایی شده است. نتایج بیانگر اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی در افزایش شکیبایی و بلوغ عاطفی است. چکیده عربی:تقوم هذه الدراسة علی أساس تأثیر مهارات التفکیر الایجابی الاسلامی علی البلوغ العاطفی والصبر. وتتّبع المنهج الشبه التجریبی مع الاختبار الأولی والاختبار المتأخر والمجموعة الضابطة. والمجتمع الإحصائی یتمثل فی طالبات المرحلة المتوسطة الأولی لمدرسة ثانویة بمدینة ساوة. وفی الاختبار الأولی تم اختیار 30 طالبة بدرجات أقل من المتوسط ووضعهن فی مجموعتین تجریبیة وضابطة بطریقة عشوائیة.وخضعت المجموعة التجریبیة للطالبات الی تعلیم مهارات التفکیر الایجابی الاسلامی من خلال 8 حصص. واختبرت المجموعتان التجریبیة والضابطة قبل إدخال المتغیر المستقل وبعده من خلال مقیاس البلوغ العاطفی واستبانة الصبر و تم الاستفادة من تحلیل التباین المتعدد المتغیرات لتحلیل البیانات، ودلت النتایج علی أن هناک فروق ذات دلالة إحصائیة بین المجموعتین فی نسبة الصبر وعدم الاستقرار العاطفی لدیهن. فالتعلیم الجماعی لمهارات التفکیر الایجابی أسفر عن انخفاض عنصر عدم البلوغ العاطفی أی الاستقرار العاطفی و عنصر العودة العاطفیة وزیادة الصبر. والنتائج تشیر الی أن تعلیم مهارات التفکیر الایجابی الاسلامی یؤثر علی زیادة الصبر والبلوغ العاطفی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    477
  • دانلود: 

    172
چکیده: 

چکیده فارسی:هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر برنامه درسی معنوی در بهزیستی روان شناختی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش پیمایشی- توصیفی استفاده شد. جامعه ی آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان (1136 نفر) بود. 324 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی معنوی استفاده شد. همچنین روایی پرسشنامه  محقق ساخته از طریق نظرات متخصصان بررسی شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.96 برآورد شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: 1- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان شناختی در بعد اهداف، بیشتر از سطح متوسط است 2- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان شناختی در بعد محتوا، بیشتر از سطح متوسط است. 3- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان شناختی در بعد روش تدریس، کمتر از سطح متوسط است. 4- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان شناختی در بعد ارزشیابی، در سطح متوسط است. چکیده عربی: یهدف هذا البحث الی دراسة مدی تأثیر البرامج الدراسیة الروحیة علی الرفاهة النفسیة طبق رأی طلاب مرحلة الماجستیر بجامعة اصفهان. والمنهج المستخدم فی هذا البحث التطبیقی هو المنهج الوصفی المسحی. والمجتمع الاحصائی یتمثل فی طلاب الماجستیر بجامعة اصفهان (1136 طالباً) الذین تم اختیار 324 طالباً من بینهم کعینات عشوائیة ذات المراحل المتعددة.وتم استخدام الاستبانة الهادفة لجمع البیانات حیث تم اختبار الکفاءة حسب آراء الأخصائیین و قیمة ثبات الاستبانة ألفا کرونباخ تساوی 96%. ودلت النتائج علی أن مدی تأثیر البرامج الدراسیة الروحیة علی الرفاهیة النفسیة: 1- فوق المستوی المتوسط فی الغایات، 2- فوق المستوی المتوسط فی المضمون، 3- تحت المستوی المتوسط فی منهج التدریس، 4- و المستوی المتوسط فی التقییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 172 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    117-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    525
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش با هدف تعیین رابطه مکانیسم های دفاعی و دینداری در دانشجویان، و مقایسه مکانیسم های دفاعی و سطح دینداری پسران و دختران دانشجو با روش پژوهشی همبستگی انجام گرفت. در این مطالعه 798 نفر (423 دختر و 375 پسر) از دانشجویان کارشناسی رشته های غیرپزشکی دانشگاه های شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس شرکت داشتند. شرکت کنندگان پرسش نامه مکانیسم های دفاعی (40ـ (DSQو باورهای مذهبی (برای سنجش دینداری) را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با آزمون آماری همبستگی پیرسون و t در گروه های مستقل تحلیل شد. تحلیل داده های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنادار میان سبک دفاعی پخته و سطح دینداری وجود دارد، به این معنا که افزایش میزان باورهای مذهبی موجب رشد فزون تر سبک دفاعی پخته می شود. رابطه بین سبک های دفاعی روان آزرده (ناسازگار) و دینداری منفی و معنادار است، ولی همبستگی معنادار بین دینداری و بعد دیگری از مکانیزم های دفاعی ناسازگارانه (سبک های دفاعی ناپخته) وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره های دختران در مکانیسم های دفاعی سازگارانه (پخته) و میانگین نمره های پسران در مکانیسم های دفاعی ناسازگارانه (روان آزرده) بیشتر است. تفاوت معناداری بین میانگین نمره های پسران و دختران در بعد دیگری از مکانیزم های دفاعی ناسازگارانه یعنی مکانیسم های دفاعی ناپخته وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری میان میانگین نمره های باورهای مذهبی در دختران و پسران وجود دارد، و میزان دینداری دختران بیش از پسران است. چکیده عربی: ترمی هذه الدراسة الی تحدید علاقة التقنیات الدفاعیة مع الالتزام الدینی للطلاب ومقارنة التقنیات الدفاعیة ومستوی الالتزام لدی الطلاب و الطالبات. وتم فی هذه الدراسة الاعتماد علی المنهج الارتباطی. شارک فی هذه الدراسة 798 شخصا (423 طالبة و 375 طالبا) من طلاب مرحلة البکالوریوس فی الفروع غیر الطبیة بجامعات طهران بطریقة أخذ العینات المتوافرة (المتاحة). وقام المشارکون بملء استبانة التقنیات الدفاعیة ( (DSQ-40واستبانة العقائد الدینیة (لاختبار مستوی الالتزام الدینی). وتم تحلیل البیانات بطریقة معامل الارتباط لبیرسون واختبار t للعینات المستقلة. وأشار تحلیل البیانات الی أنه لایوجد ارتباط ذو دلالة إحصائیة بین النمط الدفاعی الناضج ومستوی الالتزام، وهذا یعنی أن نمو نسبة العقائد الدینیة یؤدی الی النمو المتعالی للنمط الدفاعی الناضج. وتوجد علاقة سلبیة ذات دلالة إحصائیة بین الأنماط الدفاعیة غیر التکیفیة وبین الالتزام، ولکن لیس هناک ترابط ذو دلالة إحصائیة بین الدین و جانب آخر للتقنیات الدفاعیة غیر التکیفیة (الأنماط لدفاعیة غیر الناضجة). وکذلک أظهرت النتائج تفوّق متوسط (معدل) درجات الإناث علی متوسط درجات الذکور فی التقنیات الدفاعیة التکیفیة وتفوق متوسط درجات الذکور علی متوسط درجات الإناث فی التقنیات الدفاعیة غیر التکیفیة. ولایوجد فرق ذو دلالة إحصائیة بین متوسط درجات الذکور والإناث فی التقنیات الدفاعیة غیرالناضجة. ولکن هناک فرق ذو دلالة إحصائیة آخر بین متوسط درجات نسبة العقائد الدینیة لدی الإناث والذکور وتتفوق الإناث علی الذکور فی نسبة الدیانة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 525

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فقیه آرام بتول

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    139-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    587
  • دانلود: 

    252
چکیده: 

چکیده فارسی:هدف از این تحقیق بررسی رابطه رهبری معنوی با خودکارآمدی مدیران و کارکنان و با روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان مدارس متوسطه شهر ری است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند، به این صورت که 248 نفر (151 نفر زن و 97 نفر مرد) دو پرسش نامه رهبری معنوی فرای (2003) و خودکارآمدی شرر (1982) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و آزمون t در گروه های مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری معنوی با خودکارآمدی مدیران و کارکنان رابطه ای معنادار و مثبت دارد، همچنین میان چشم انداز عشق به نوع دوستی، ایمان در کار، عضویت سازمانی، تعهد سازمانی، معناداری در کار و بهره وری و بهبود مستمر با خودکارآمدی رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. یافته ها بیانگر این بود که میانگین نمرات رهبری معنوی و خودکارآمدی در مدیران و کارکنان زن به طور معناداری بیش از مدیران و کارکنان مرد است. می توان بیان کرد که رهبران معنوی با ایجاد جو حمایتی درصدد افزایش بهره وری و اثربخشی سازمان و کارکنان گام برمی دارند و زمینه پرورش خودکارآمدی را در ایشان فراهم می کنند. چکیده عربی: تتطرق هذه المقالة الی علاقة القیادة الروحیة بالنجاعة الذاتیة لدی المدراء والموظفین. و قد تم الاعتماد علی المنهج الوصفی- الارتباطی. حیث یتکون المجتمع الاحصائی من مدراء وموظفی مدارس المتوسطة بشهر ری. وقد تم اختیار عینة البحث بالطریقة العشوائیة البسیطة. وملئت استبانة القیادة الروحیة لفرای (2003) والنجاعة الذاتیة لشریر (1982) من قبل 248 شخصا (بمن فیهم 151 إناثا و 97 ذکوراً). واستخدم فی تحلیل البیانات من معامل الارتباط لبیرسون و اختبار t للعینات المستقلة.تشیر النتائج الی أن هناک علاقة ایجابیة ذات دلالة إحصائیة بین القیادة الروحیة لدی المدراء والموظفین وبین نجاعتهم الذاتیة. وکذلک توجد علاقة مباشرة ذات دلالة إحصائیة بین الصداقة و الإخلاص فی العمل و الانضمام الی المنظمات والالتزام التنظیمی وتحسین المستمر للأداء فی العمل والإنتاجیة و بین النجاعة الذاتیة. وتدل النتائج علی أن المدراء والموظفین من الإناث یتفوقن علی الذکور فی متوسط درجات القیادة الروحیة والنجاعة الذاتیة. ویمکن القول إن القیادة الروحیة تستطیع من خلال توفیر الدعم تهدف الی رفع مستوی الانتاجیة والفعالیة و یتیح للنظام وللموظفین اتخاذ خطوات نحو النجاعة الذاتیة لدیهم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 252 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button