مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,881
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی

صفحات

 صفحه شروع 230 | صفحه پایان 243

چکیده

ادبیات جهان در جلوه های گوناگون خود باعث افزایش تفاهم و درک متقابل و شکل گیری " زبانی مشترک " بین انسان ها می شود. نظام های آموزشی بویژه از طریق برنامه های رسمی و در قالب کتب درسی می توانند با آشناسازی فراگیران با ادبیات جهان, نسلی طالب صلح و دوستدار بشریت تربیت کنند. بر بنیان این اندیشه, در این پژوهش کتابهای درس فارسی دوره آموزش عمومی رسمی ایران با استفاده ازروش تحلیل محتوای مضمونی و به صورت تطبیقی بررسی شده است تا میزان, ماهیت و نحوه ارائه ادبیات جهان در آنها مشخص شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که مولفان کتب فارسی دوره ابتدایی در مقایسه با دو دوره متوسطه اول و دوم توجه کمتری به موضوع «ادبیات جهان» داشته اند. همچنین در هر سه دوره, از بین گونه های مختلف ادبی, تأکید و تمرکز بیشتر بر ادب تعلیمی بوده, ادبیات غنایی سهم کمتری داشته و ادبیات حماسی نمودی در این دروس نداشته است. همچنین از منظر نحوه ارائه, دخل و تصرّف های مؤلفان کتب درسی در ادبیات جهان, از هم گسیختگی مطالب, نامشخص بودن نویسندگان آثار ادبی جهان, گزینش نامناسب آثار و خلأ مبحث «تاریخ ادبیات جهان» از کاستی های کتب فارسی است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، رسول. (1398). تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 2(2 )، 230-243. SID. https://sid.ir/paper/524138/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری رسول. تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی[Internet]. 1398؛2(2 ):230-243. Available from: https://sid.ir/paper/524138/fa

    IEEE: کپی

    رسول حیدری، “تحلیل محتوای کتب درس فارسی دوره آموزش عمومی ایران برحسب میزان توجه به ادبیات جهان؛ یک رویکرد تطبیقی،” فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، vol. 2، no. 2 ، pp. 230–243، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524138/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button