مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی توانایی تفکر طراحی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 211

چکیده

 لازمه ماندگاری و دوام و بقای انسان ها توجه بیشتر به کیفیت نظام آموزشی است, پژوهش و نو آوری در جامعه ای توسعه پیدا می کند که نظام آموزشی و فرهنگی, زمینه و بستر مناسبی برای آن را تدارک دیده باشد هدف از این پژوهش, توسعه الگوی آموزش تفکر طراحی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می باشد. روش تحقیق این پژوهش, همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد, جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدرسان دانشگاه فرهنگیان در شهرهای تهران, مشهد و شیراز تشکیل می دهند. روایی صوری و محتوایی مقیاس مورد استفاده, با بهره گیری از نظرات کارشناسانه و اصلاحی اساتید و صاحب نظران دانشگاه فرهنگیان و حوزه آموزش مهارت های تفکر طراحی و نیز با استفاده از روش تحلیل گویه, تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (برای پایایی سنجی) مورد سنجش و تایید قرار گرفت. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین مراکز دانشگاه فرهنگیان تهران دو مرکز و از مشهد یک مرکز و از شیراز یک مرکز انتخاب شدند. نتایج نشان داد که تفکر طراحی توان تبیین 35درصد از بعد نگرشی, 45درصد از بعد روشی و42درصد از بعد توانشی در سطح معناداری 1درصد را دارد در بعد نگرشی, علی رغم بارعاملی بالای همه گویه ها, گویه نگرش مثبت دارای بیشترین بارعاملی و تحرک و انگیزه ازکمترین بارعاملی را در بین گویه ها برخوردار بودند. در بعد روشی فرایند حل مسئله و ذهن خلاق از بار عاملی بالایی برخوردار بودند و در بعد توانشی مهارت در سازماندهی محتوا, بار عاملی بیشتری نسبت به سایرین داشت. قابل ذکر است با توجه به بار عاملی بالای کلیه متغیرها این رتبه بندی نباید باعث کم اهمیت جلوه دادن سایر عوامل گردد بلکه همه عوامل درارائه مدل تفکر طراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانی، جعفر، قادری، مجتبی، محمدی، مهدی، و شفیعی سروستانی، مریم. (1398). طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی توانایی تفکر طراحی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. آموزش در علوم انتظامی، 6(24 )، 189-211. SID. https://sid.ir/paper/524276/fa

    Vancouver: کپی

    جهانی جعفر، قادری مجتبی، محمدی مهدی، شفیعی سروستانی مریم. طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی توانایی تفکر طراحی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1398؛6(24 ):189-211. Available from: https://sid.ir/paper/524276/fa

    IEEE: کپی

    جعفر جهانی، مجتبی قادری، مهدی محمدی، و مریم شفیعی سروستانی، “طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی توانایی تفکر طراحی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 6، no. 24 ، pp. 189–211، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524276/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button