پرورش و تقویت انگیزه پیشرفت سبب ایجاد انرژی و جهت دهی مناسب رفتار، علایق و نیازهای افراد در راستای اهداف ارزشمند و معین می شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان در رابطه عادت های مطالعه با انگیزه پیشرفت بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین می باشد. که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 198 نفراز دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران با استفاده از (جدول مورگان-گرجسی) انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه های عادت های مطالعه، اهمال کاری، اضطراب امتحان و انگیزه پیشرفت را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 16 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای واسطه ای در الگوی پیشنهادی از روش بوت استراپ استفاده شد. یافته ها حاکی از برازش خوب الگوی پیشنهادی با داده ها بودند. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطای 1 مسیر حاصل شد.