Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

69
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هستی شناسی متون پهلوی و استنتاج آموزه های تربیتی آن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 دوگانه باوری در یزدان شناسی مَزِدِیَسْ نا مفهومی بنیادین است که از لحاظ فلسفی حائز اهمیت می باشد. دوگانه باوری در گات های زرتشت با پیکار میان سپندمینو و انگره مینو آغاز می شود و سپس در خلال اوستای پَسین, به صورت تقابل میان اهورامزدا و اهریمن سازمان می یابد. در متون پهلوی, دوگانه باوری با هستی شناسی پیوند می خورد و جهان بینی دو بُن گرای زرتشت در قالب آفرینش و تکوین جهان هستی بر اساس پیکار میان اورمزد و اهریمن شکل می گیرد؛ این پیکار طی چهار دوره ادامه می یابد و سرانجام با پیروزی اورمزد و شکست اهریمن پایان می پذیرد. در این پژوهش, نخست بر اساس گزارش های سُنتی از آفرینش, مبانی دوگانه ی هستی شناسیِ متون پهلوی بررسی شد؛ سپس با استفاده از روش تحلیلی استنتاجی, آموزه های تربیتی موجود در این هستی شناسی استخراج شد. پرورش هوش هستی نگر (معنوی), خردگرایی و نیک ورزی, پرورش توانایی داوری اخلاقی بر اساس دیالکتیک موجود در هستی, یگانگی انسان با جهان هستی و پاسداشت طبیعت و پدیده های طبیعی از جمله آموزه های تربیتی برگرفته از هستی شناسی متون پهلوی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ریاضی هروی، شیدا، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، محمدجعفر، و جلیلیان، شهرام. (1399). بررسی هستی شناسی متون پهلوی و استنتاج آموزه های تربیتی آن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 12(45)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/526065/fa

    Vancouver: کپی

    ریاضی هروی شیدا، صفایی مقدم مسعود، پاک سرشت محمدجعفر، جلیلیان شهرام. بررسی هستی شناسی متون پهلوی و استنتاج آموزه های تربیتی آن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1399؛12(45):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/526065/fa

    IEEE: کپی

    شیدا ریاضی هروی، مسعود صفایی مقدم، محمدجعفر پاک سرشت، و شهرام جلیلیان، “بررسی هستی شناسی متون پهلوی و استنتاج آموزه های تربیتی آن،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 12، no. 45، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526065/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا