مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تطبیقی نگرش ابن سینا، سهروردی و ابن عربی درباره علم و ادراک

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 161

چکیده

 مقاله حاضر درصدد تبیین علم و ادراک و انواع و مراتب آن از دیدگاه دو حکیم بزرگ, ابن سینا (370-428ه. ق) و شیخ شهاب الدین سهروردی (549-587 ه. ق) وپدر عرفان نظری, محیی الدین عربی (560-638ه. ق), معروف به شیخ اکبر است. این بزرگواران هر کدام علم و اداراک را به گونه ای تعریف کرده اند. ابن سیناهمچون طبیعیون, قائل به انطباع صور مرتسمه نزد ذهن است و سهروردی در باب ابصار, نظریه انطباع ابن سینا و نظریه خروج شعاع (دیدگاه ریاضیون)را رد کرده و اشراق حضوری نفس را ملاک رؤیت, و اساس علم و ادراک را حضور و ظهور شیء می داند. به نظر ابن سینا, علم و ادراک شامل چهار نوع: حسی, خیالی, وهمی و عقلی است ولی سهروردی آن را سه نوع می داند و علم وهمی را در خیال مندرج می نماید. ابن سینا قائل به این است که نفس, اشیاء محسوس و متخیل را از طریق آلات, ادراک می کند و مجردات و کلیات را به ذات خود درک می کند. وی قائل به مادی بودن حواس ظاهری و قوای باطنی است و برای هر کدام در مغزجایگاه خاصی قائل است. (ابن سینا, 1364: ص159) ولی عقل راغیر مادی می داند و مدرک هم در هر صورت غیر مادی است ولی سهروردی ادراک خیالی را نیز مجرد می داند و برای صور خیالی جایگاه مادی قایل نیست و از طریق آن عالم مثال را نیز ثابت می کند. ابن عربی نیز نظریه انطباع را رد می کند و برای صور خیالی جایگاه مادی قایل نیست. وی بنا بر نظریه ی خلق مدام می گوید, علم, تجلی دائم خداوند بر دلهایی است که سرگرمی های دنیا آن ها را محجوب نکرده باشد. علم حقیقی همراه با عمل است و نتیجه آن بهشت معنوی است. وهیچ چیز نورانی تر از علم نیست که بر آن نوری بتاباند و جایگاه آن قلب آدمی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم قاضی، عزت الملوک، و اکوان، محمد. (1400). تبیین تطبیقی نگرش ابن سینا, سهروردی و ابن عربی درباره علم و ادراک. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 17(68 )، 131-161. SID. https://sid.ir/paper/526129/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم قاضی عزت الملوک، اکوان محمد. تبیین تطبیقی نگرش ابن سینا, سهروردی و ابن عربی درباره علم و ادراک. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1400؛17(68 ):131-161. Available from: https://sid.ir/paper/526129/fa

    IEEE: کپی

    عزت الملوک قاسم قاضی، و محمد اکوان، “تبیین تطبیقی نگرش ابن سینا, سهروردی و ابن عربی درباره علم و ادراک،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 17، no. 68 ، pp. 131–161، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button