مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مفهوم ماورایی «دیو» در شاهنامه ی فردوسی و حدیقه ی سنایی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 شاهنامه و حدیقه ی به عنوان دو اثر مهم ادبی در دو موضوع متفاوت حماسی و عرفانی, واجد وجوه شباهت بسیاری اند. یکی از وجوه شباهت این دو, مفاهیم ماورایی دیو است که در هر دو اثر, به کار رفته است و باعث می شود که این دو اثر از وجهی, قرابت خاصی پیدا کنند. بن مایه ها و مضامین ماورایی و اندیشه های فراواقعی ریشه های آن را می توان در باورهای اساطیری, اعتقادات دینی و سنت های فکری زمانه و حتی اندیشه های عرفانی جستجو کرد. نمودهای عینی دیو بر پایه ی باورهای اساطیری است که گاه در خدمت نمادپردازی فردوسی قرار گرفته است. واژة دیو پیش از اسلام در فرهنگ ایرانی رایج بود و پس از ورود اسلام تغییر کرد و جای خود را به جن داد. در این پژوهش که به شیوه ی توصیفی – تحلیلی و با روش کتابخانه ای است؛ مفهوم فرا طبیعی دیو در شاهنامه ی به عنوان مهم ترین اثر حماسی و حدیقه الحقیقه به عنوان مقدّم ترین اثر رسمی عرفانی با ذکر شواهد و قرائن و مقایسه بسامد آن ها, مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. این جستار نشان می دهد که در شاهنامه, دیو جایگاه پیشین خود را از دست داده است و از اقتدار دیوان و تأثیری که در هستی داشته اند به شدت کاسته شده است و به جایگاه فروتری نزدیک شده اند. در حالی که سنایی به صبغه های عرفانی آن تأکید می نماید؛ گاه آن را در معنای جن و گاه در معنای اهریمنِ درون به کار می گیرد؛ در مواردی نیز با معنای ابلیس, یکسان می پندارد و گاه با بهره برداری استعاری از آن پای تأویل و تفسیر را به این مفهوم باز می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادیان، رضا، نوروزی، خورشید، و بهرامی رهنما، خدیجه. (1399). بررسی تطبیقی مفهوم ماورایی «دیو» در شاهنامه ی فردوسی و حدیقه ی سنایی. جستارنامه ادبیات تطبیقی، 4(11 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/526186/fa

    Vancouver: کپی

    مرادیان رضا، نوروزی خورشید، بهرامی رهنما خدیجه. بررسی تطبیقی مفهوم ماورایی «دیو» در شاهنامه ی فردوسی و حدیقه ی سنایی. جستارنامه ادبیات تطبیقی[Internet]. 1399؛4(11 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/526186/fa

    IEEE: کپی

    رضا مرادیان، خورشید نوروزی، و خدیجه بهرامی رهنما، “بررسی تطبیقی مفهوم ماورایی «دیو» در شاهنامه ی فردوسی و حدیقه ی سنایی،” جستارنامه ادبیات تطبیقی، vol. 4، no. 11 ، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button