مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه ی کیفیت آموزه های تعلیمی در حکایت «مناظره ی دیو گاوپای با مرد دینی» از روضه العقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزبان نامه

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در گستره ی ادب فارسی, مسائل تعلیمی و اندرزی از جایگاه مهمی برخوردار است, به طوری که نفوذ و سیطره ی آن را در همه ی گونه های ادبی شاهد هستیم. در این بین, برخی آثار کاملاً بر این مبنا نوشته شده اند که مجموعه ای از اخلاقیات را در قالب داستان به مخاطب انتقال دهند که در این بین, روضه العقول و مرزبان نامه قابل توجه اند. در این پژوهش, با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و استناد به منابع کتاب خانه ای, حکایت «مناظره ی دیو گاوپای با مرد دینی» از روضه العقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزبان نامه به لحاظ بازنمایی آموزه های تعلیمی, تحلیل و مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دو نویسنده بیش از همه بر آموزه های «خردورزی و علم آموزی» و «نکوهش دنیا و دنیاستیزی» تأکید کرده اند. همچنین, ملطیوی به مسائلی چون: «نکوهش غرور و خودبرتربینی؛ نیکوسخنی؛ زهدگرایی و پرهیزگاری؛ خدامحوری و توکل به حق تعالی؛ قناعت ورزیدن و اهمیت راست گویی و راست-کرداری» اشاره کرده و وراوینی هم, از اندرزهایی چون: «نکوهش گرایش به هوی و هوس؛ ممکن الخطا بودن حواس آدمی و نکوهش تقدیرگرایی و تسلیم بودن» سخن گفته است. این بررسی مشخص نمود که تنوع و فراگیری اخلاقیات در روضه العقول افزون تر است که این امر می تواند ناشی از حجم بیشتر تألیف ملطیوی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی پور، حبیب. (1398). بررسی و مقایسه ی کیفیت آموزه های تعلیمی در حکایت «مناظره ی دیو گاوپای با مرد دینی» از روضه العقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزبان نامه. جستارنامه ادبیات تطبیقی، 3(9 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/526190/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی پور حبیب. بررسی و مقایسه ی کیفیت آموزه های تعلیمی در حکایت «مناظره ی دیو گاوپای با مرد دینی» از روضه العقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزبان نامه. جستارنامه ادبیات تطبیقی[Internet]. 1398؛3(9 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/526190/fa

    IEEE: کپی

    حبیب حاجی پور، “بررسی و مقایسه ی کیفیت آموزه های تعلیمی در حکایت «مناظره ی دیو گاوپای با مرد دینی» از روضه العقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزبان نامه،” جستارنامه ادبیات تطبیقی، vol. 3، no. 9 ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button