مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کتاب فارسی پایه هشتم از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی-شناختی

صفحات

 صفحه شروع 277 | صفحه پایان 304

چکیده

زبان شناسی اجتماعی شناختی, نگرشی نو در حوزه زبان شناسی است که از تعامل دو رویکرد زبان شناسی اجتماعی و زبان-شناسی شناختی بوجود آمده و هدف آن بررسی ابعاد اجتماعی شناختی زبان در کاربرد روزمره است. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بوده و هدف از آن تحلیل کتاب فارسی پایه هشتم, دوره متوسطه اول (اکبری شلدره, 1397) در چارچوب زبان شناسی اجتماعی شناختی است. در این مطالعه, واحد تحلیل "جمله" و داده ها به شیوه اسنادی و تمام شماری استخراج شده اند. از میان 1200 جمله استخراج شده, جمله هایی که ساختار استعاری داشتند, (500 جمله), بر اساس طرح واره های تصوری جانسون (1987) بررسی شدند. از این میان, جمله های حاوی متغیرهای اجتماعی (170 جمله) مشخص شده و در پایان تعامل طرح واره های تصوری با متغیرهای اجتماعی مورد تحلیل (کمی و کیفی) و بازنمایی قرار گرفتند. در این تعامل 320 مورد طرح واره تصوری و 240 مورد متغیر اجتماعی مشارکت داشتند. طرح واره های تصوری «نیرو», «حرکت», «حجم» و «فرایند» و متغیرهای اجتماعی «نگرش اعتقادی و مذهبی», «فرهنگ» و «همبستگی» بیشترین مشارکت را در تعامل دو رویکرد زبان شناسی شناختی و اجتماعی داشتند. گرچه کاربرد بیش از 500 جمله استعاری نشان می دهد که مولفان به رشد خلاقیت و تفکرات انتزاعی نوجوانان توجه داشته اند؛ اما, با توجه به تعامل 34 درصدی از جمله های استعاری با متغیرهای اجتماعی, نگارندگان معتقدند رویکرد زبان شناسی اجتماعی شناختی در این کتاب به تمامیت به منصه ظهور نرسیده است. از دیگر یافته ها آن که هر چه تعداد طرح واره ها نسبت به متغیرهای اجتماعی در یک جمله بیشتر باشد, آن جمله از پیچیدگی مفهومی بیشتری برخوردار است و عکس آن نیز صادق است. ایجاد حس صمیمیت با کاربرد بالای متغیر «همبستگی», تبعیض جنسیتی, معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در ساختارهای استعاری از دیگر یافته های این پژوهش می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن، بلقیس، و بنیادی، حمیده. (1399). بررسی کتاب فارسی پایه هشتم از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی-شناختی. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 12(3 (پیاپی 22) )، 277-304. SID. https://sid.ir/paper/526986/fa

    Vancouver: کپی

    روشن بلقیس، بنیادی حمیده. بررسی کتاب فارسی پایه هشتم از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی-شناختی. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1399؛12(3 (پیاپی 22) ):277-304. Available from: https://sid.ir/paper/526986/fa

    IEEE: کپی

    بلقیس روشن، و حمیده بنیادی، “بررسی کتاب فارسی پایه هشتم از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی-شناختی،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 12، no. 3 (پیاپی 22) ، pp. 277–304، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button