مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,674
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان سال1400-1399 براساس پنج شاخص حیطه شناختی بلوم، ویلیام رومی و روش خوانایی سنجی فرای، فلش، گانینگ

صفحات

 صفحه شروع 172 | صفحه پایان 202

چکیده

 پژوهش حاضرباهدف مطالعه, ارزیابی, طبقه بندی حیطه شناختی بلوم, سنجش خوانایی, میزان فعال یا غیرفعال بودن کتاب ریاضی پایه ی چهارم ابتدایی براساس پنج شاخص ودسترسی به میزان پایبندی محتوای آن به رعایت اصول برنامه ریزی درتنظیم ساختار, است. روش تحلیل محتوا از روش های توصیفی می باشد وپنج شاخص ارزیابی در این پژوهش حیطه شناختی بلوم, ویلیام رومی, فرای, فلش, گانینگ می باشد. جامعه ی مورد مطالعه دراین پژوهش, کتاب ریاضی پایه چهارم بوده وبرای شاخص حیطه شناختی بلوم و ویلیام رومی سؤالهای کتاب تحت عنوان فعالیت, کاردرکلاس وتمرین و برای شاخص های فرای, فلش وگانینگ سه نمونه ازابتدا, وسط وانتهای کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. درتحلیل داده ها ازآمار توصیفی یعنی نمودار خطی و درصد فراوانی استفاده شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات, سیاهه ی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شد. نتایج بدست آمده از طبقات مختلف بعد شناختی نشان داد که سطح کاربرد بیشترین درصد سؤالها (98/ 33)وسطح دانش کمترین درصد سؤال ها (98/ 4) را به خود اختصاص دادندکه نتیجه تحقیق به طور کلی حاکی از پراکندگی نامتوازن سطح سؤالها رادربردارد. برای اجرای روش ویلیام رومی تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سؤالات کتاب باضریب درگیری 2/ 1فعال و پویاست. برای اجرای روش فرای, فلش و گانینگ سه نمونه100 کلمه ای از ابتدا, وسط وانتهای کتاب انتخاب شد. نتایج حاصل از تحلیل آن نشان دادکه اصل ساده به دشوار در تنظیم محتوای کتاب رعایت نشده است و قدرت خوانایی و سطح کلاسی نسبت به کلاس چهارم تناسب ندارد ودشواراست ومحتوای مطالب درحدمستقل و خود خوان نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبری، ثریا، رنجبر، مطهره، و دهقانی، کلثوم. (1400). تحلیل محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان سال1400-1399 براساس پنج شاخص حیطه شناختی بلوم, ویلیام رومی و روش خوانایی سنجی فرای, فلش, گانینگ. پژوهشنامه اورمزد، -(54 (ضمیمه شماره 2))، 172-202. SID. https://sid.ir/paper/527087/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبری ثریا، رنجبر مطهره، دهقانی کلثوم. تحلیل محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان سال1400-1399 براساس پنج شاخص حیطه شناختی بلوم, ویلیام رومی و روش خوانایی سنجی فرای, فلش, گانینگ. پژوهشنامه اورمزد[Internet]. 1400؛-(54 (ضمیمه شماره 2)):172-202. Available from: https://sid.ir/paper/527087/fa

    IEEE: کپی

    ثریا رنجبری، مطهره رنجبر، و کلثوم دهقانی، “تحلیل محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان سال1400-1399 براساس پنج شاخص حیطه شناختی بلوم, ویلیام رومی و روش خوانایی سنجی فرای, فلش, گانینگ،” پژوهشنامه اورمزد، vol. -، no. 54 (ضمیمه شماره 2)، pp. 172–202، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527087/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button