مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

72
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل روابط ساختار بلاغی در پیام های بازرگانی و میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان

صفحات

 صفحه شروع 327 | صفحه پایان 354

چکیده

نظریه ساختار بلاغی رویکردی علمی است که در حوزه مطالعات زبان شناسی رایانشی مطرح شده است و ابزاری کارآمد برای توصیف متن در اختیار پژوهشگران قرار می دهد. در این ساختار هر بخش از متن نسبت به دیگر بخش های متن نقشی بر عهده دارد. متداول-ترین رابطه متنی, رابطه هسته-وابسته است. در این رابطه بخشی از متن برای بخش دیگر نقش مکمل ایفا می کند. نظام روابط این بخش ها با خواندن متن و ترسیم نمودارهای درختی به تصویر کشیده می شود. در تحقیق حاضر نتایج به دست آمده حاکی از آن است که روابط پرکاربرد در ساختار متن پیام های بازرگانی مورد بررسی, رابطه هایی چون «بسطی», «انگیزشی», «ربطی», «پس زمینه-ای», «ممکن سازی», «مشکل-راه حلی» و «شواهدی» است. طی بررسی به عمل آمده درصد فراوانی روابط «بسطی» و «انگیزشی» بیشترین نمود را در میان دیگر روابط دارا است و روابط بعدی, بسته به موضوع آگهی, متغیر بوده است. با شناخت روابط فوق در متن آگهی, می توان به کارکرد زبان بر مبنای نقش ترغیبی آن دست یافت؛ چراکه تمرکز پیام به سمت مخاطب است و به کارگیری چنین روابطی مخاطب را به خرید کالا و استفاده از خدمات ترغیب می کند. آمار و اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش به صورت داده های مقطعی و به وسیله تکمیل پرسش نامه و مصاحبه با تعداد 100 نفر دانشجو به شکل تصادفی به دست آمده و با در اختیار قراردادن تعدادی از 268 نمونه متن پیام های بازرگانی جمع آوری گردیده است؛ سپس 7 رابطه بلاغی مورد اشاره به روش OLS (حداقل مربعات معمولی) که روشی متداول برای برآوردهای خطی است, به منظور تخمین میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان با به کارگیری نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین روابط مذکور بر میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان نشان می دهند روابط «بسطی» و «ممکن سازی» اثری منفی بر مخاطبان داشته و موجب کاهش تاثیرگذاری بر ایشان شده است. از طرفی در دیگر روابط, تاثیرات مثبتی در جذب مخاطبان مشاهده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، مریم السادات، روضاتیان، سیده مریم، و نجفی نیسیانی، زهره. (1399). تحلیل روابط ساختار بلاغی در پیام های بازرگانی و میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 12(3 (پیاپی 22) )، 327-354. SID. https://sid.ir/paper/527186/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی مریم السادات، روضاتیان سیده مریم، نجفی نیسیانی زهره. تحلیل روابط ساختار بلاغی در پیام های بازرگانی و میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1399؛12(3 (پیاپی 22) ):327-354. Available from: https://sid.ir/paper/527186/fa

    IEEE: کپی

    مریم السادات حجازی، سیده مریم روضاتیان، و زهره نجفی نیسیانی، “تحلیل روابط ساختار بلاغی در پیام های بازرگانی و میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 12، no. 3 (پیاپی 22) ، pp. 327–354، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button