مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

99
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

51
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های کاربرد به گویی درتبلیغات رسانه ای فارسی زبان در ایران بر اساس رویکرد کرسپوفرناندز (2005) (مطالعه موردی)

صفحات

 صفحه شروع 202 | صفحه پایان 230

چکیده

تبلیغات, از مهمترین ابزار ارتباطی بشر یعنی زبان, بیشترین بهره را برده و برای استفاده درست و کارآمد از آن, شیوه گفتمانی ویژه ای به نام به گویی را به کار می گیرد. هدف این پژوهش, ارزیابی راهبردهای گفتمانی به گویانه و معرفی جدیدترین شیوه های به گویی مطرح نشده در تبلیغات بر مبنای رویکرد گفتمانی کرسپوفرناندز[1] (2005) است. داده ها از آگهی های تبلیغات تلویزیونی, رادیویی, اینترنتی و تابلو ها جمع آوری و به روش توصیفی-تحلیلی مورد بحث قرار می گیرند. بررسی 71 داده از مجموع 125 جمله گردآوری شده, نشان می دهد که12 شیوه کلی برای به گویی در تبلیغات همانند سایر بافت های زبانی مشترکا مورد استفاده قرار می گیرند که پیشتر معرفی شده بودند مانند استفاده از شیوه غیر شخصی سازی, قیدها و عبارات کاهنده, جملات پرسشی, افعال وجهی تعدیلگر, ساختار منفی, جملات خبری و جایگزین سازی واژگانی. علاوه برشیوه های عام, سه شیوه پیشنهادی مستخرج از پژوهش حاضر عبارتند از؛ استفاده از صیغه اول شخص جمع در انواع جملات به تفکیک خبری, پرسشی و امری و همچنین استفاده از جملات مرکب و امری تلطیف شده که پیش از این به آنها اشار ه ای نشد ه است و از یافته های این تحقیق می باشند. به طور کلی, روش های به گویی در تبلیغات را می توان در پنج گروه, جایگزین سازی, اضافه کردن عوامل کاهنده, تغییر ساختار, اشاره ضمنی و تغییر صیغگان, طبقه بندی کرد. نکته قابل توجه در تبلیغات, عدم امکان تعیین مرز دقیق میان شیوه های به گویی و مشاهده تلفیقی از روش های مختلف است که نوعی هم پوشانی در آنها دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن ضمیر، ملاحت، و واعظی، هنگامه. (1398). بررسی شیوه های کاربرد به گویی درتبلیغات رسانه ای فارسی زبان در ایران بر اساس رویکرد کرسپوفرناندز (2005) (مطالعه موردی). زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 11(2 (پیاپی 21) )، 202-230. SID. https://sid.ir/paper/527328/fa

    Vancouver: کپی

    روشن ضمیر ملاحت، واعظی هنگامه. بررسی شیوه های کاربرد به گویی درتبلیغات رسانه ای فارسی زبان در ایران بر اساس رویکرد کرسپوفرناندز (2005) (مطالعه موردی). زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 21) ):202-230. Available from: https://sid.ir/paper/527328/fa

    IEEE: کپی

    ملاحت روشن ضمیر، و هنگامه واعظی، “بررسی شیوه های کاربرد به گویی درتبلیغات رسانه ای فارسی زبان در ایران بر اساس رویکرد کرسپوفرناندز (2005) (مطالعه موردی)،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 21) ، pp. 202–230، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button