مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی پرسش نامه تخیل

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 25

چکیده

 با توجه به اینکه تخیل می تواند به پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان کمک کند و باعث شکوفایی استعدادها و پرورش ایده ها شود هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه تخیل لیانگ, سو, چانگ و لین بود. روش پژوهش, همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر, همه دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر اهواز بود. برای انجام پژوهش تعداد 300 دانش آموز (150 پسر و 150 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای, انتخاب شدند. برای سنجش تخیل از پرسشنامه تخیل لیانگ, سو, چانگ و لین استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 10 گویه در قالب دو عامل تخیل خلاق و تخیل بارآور, مقیاس تخیل را تشکیل می دهند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مولفه های تخیل خلاق و تخیل بارآور با توان خوبی تخیل را اندازه گیری می کنند. تحلیل پایایی و روایی مولفه های تخیل نشان داد که سوالات در سنجش مولفه های تخیل از دقت کافی برخوردارند. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ و تنصیف بین 66/0 تا 70/0 گزارش شد که نشان داد هر دو مولفه در تعیین سازه تخیل از دقت لازم برخوردارند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه مذکور از روایی و پایایی خوبی برخوردار و برای سنجش تخیل مناسب است. پرسشنامه تخیل در جامعه دانش آموزان ایرانی از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و پژوهشگران می توانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازه گیری تخیل استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ممبینی، شریف، حاجی یخجالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه، و مکتبی، غلامحسین. (1398). ویژگی های روانسنجی پرسش نامه تخیل. روانشناسی شناختی، 7(3 )، 16-25. SID. https://sid.ir/paper/527498/fa

    Vancouver: کپی

    ممبینی شریف، حاجی یخجالی علیرضا، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین. ویژگی های روانسنجی پرسش نامه تخیل. روانشناسی شناختی[Internet]. 1398؛7(3 ):16-25. Available from: https://sid.ir/paper/527498/fa

    IEEE: کپی

    شریف ممبینی، علیرضا حاجی یخجالی، منیجه شهنی ییلاق، و غلامحسین مکتبی، “ویژگی های روانسنجی پرسش نامه تخیل،” روانشناسی شناختی، vol. 7، no. 3 ، pp. 16–25، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button