مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی و پارامترهای فیزیولوژیک دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: استرس گرمایی از رایج ترین عوامل زیان­ آور شغلی است و می تواند بر سلامت و بهره وری کارگران تأثیر منفی بگذارد. مطالعات نشان داده است که استرس گرمایی منجر به بروز برخی از پاسخ های فیزیولوژیک و تأثیر بر عملکرد شناختی افراد می شود. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر استرس گرمایی بر این پارامترها انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی تعداد 18 دانشجو (9 دختر و 9 پسر) با میانگین سنی 11/21 و انحراف معیار 71/1 سال و شاخص توده بدنی 23/23 و انحراف معیار 44/1 کیلوگرم بر متر مربع در معرض سه شرایط دمایی مختلف (شاخص دمای تر گوی­ سان 29 درجه سانتی­ گراد به عنوان مقدار کمتر از حدود مجاز مواجهه, شاخص دمای تر گوی­ سان 32 درجه سانتی­ گراد به عنوان حد مجاز مواجهه برای افراد سازش نیافته با محیط­ های گرم و شاخص دمای تر گوی­ سان 35 درجه سانتی گراد به عنوان مقدار بیشتر از حدود مجاز مواجهه) قرار گرفتند و عملکرد شناختی آن­ ها در این سه شرایط دمایی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تاثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی شرکت­ کنندگان از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری استفاده شد و امتیاز مقیاس­ های توجه انتخابی, توجه متمرکز, توجه تقسیم شده, جابجایی توجه و توجه مداوم در دو حوزه دیداری و شنیداری اندازه­ گیری شد. به­ منظور بررسی تاثیر استرس گرمایی بر پارامترهای فیزیولوژیک نیز قبل و بعد از انجام آزمون, فشارخون و ضربان قلب افراد اندازه گیری شد. برای تجزیه­ و تحلیل نتایج از نرم­ افزار SPSS نسخه22 استفاده شد و داده­ های مطالعه با استفاده از آزمون­ معادلات برآورد تعمیم­ یافته (GEE) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: طبق نتایج مطالعه حاضر با افزایش دمای تر گوی سان, میزان ضربان قلب و فشارخون سیستولیک شرکت کنندگان نسبت به شرایط قبل از مواجهه (دمای تر گوی­ سان 22 درجه سانتی­ گراد) به طور معنی­ داری افزایش یافت (05/0p<). همچنین با افزایش دمای تر گوی­ سان, میزان فشارخون دیاستولیک آن­ ها نسبت به شرایط پایه به طور معنی­ داری کاهش یافت (05/0p<). با افزایش دمای تر گوی­ سان میانگین شش مقیاس توجه در حوزه دیداری شامل توجه دیداری, توجه انتخابی دیداری, توجه متمرکز دیداری, توجه تقسیم شده دیداری, جابجایی توجه دیداری و توجه مداوم دیداری و میانگین دو مقیاس در حوزه توجه شنیداری شامل توجه شنیداری و توجه انتخابی شنیداری به طور پیوسته کاهش یافت. با افزایش استرس گرمایی, میانگین چهار مقیاس توجه شنیداری, توجه متمرکز شنیداری, توجه تقسیم شده شنیداری و توجه مداوم شنیداری در دمای تر گویسان 32 درجه سانتیگراد افزایش یافت و در دمای تر گویسان 35 درجه سانتیگراد دوباره کاهش یافت. کاهش توجه با افزایش استرس گرمایی تنها برای پنج مقیاس توجه دیداری, توجه شنیداری, توجه انتخابی شنیداری, جابجایی توجه دیداری و جابجایی توجه شنیداری و تنها در دمای تر گوی­ سان 35 درجه سانتی­ گراد معنی­ دار بود (05/0p<). نتیجه گیری: مواجهه با استرس گرمایی می­ تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون سیستولیک و کاهش فشار خون دیاستولیک شود و تغییرات ضربان قلب و فشارخون می توانند به عنوان شاخص مناسبی برای استرین گرمایی عمل نمایند. مواجهه با دمای تر گوی سان بیش ازحد مجاز می تواند بر عملکرد شناختی افراد تأثیر بگذارد و باعث کاهش توجه و تمرکز در حین انجام وظایف شود. لازم است که آزمون شناختی پیچیده تری در شرایط مشابه این مطالعه انجام و نتایج آن با نتایج این مطالعه مقایسه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیدل، فهیمه، صالحی سهل آبادی، علی، جعفری، محمدجواد، و خداکریم، سهیلا. (1399). بررسی تأثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی و پارامترهای فیزیولوژیک دانشجویان. سلامت کار ایران، 17(1 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/527597/fa

    Vancouver: کپی

    بیدل فهیمه، صالحی سهل آبادی علی، جعفری محمدجواد، خداکریم سهیلا. بررسی تأثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی و پارامترهای فیزیولوژیک دانشجویان. سلامت کار ایران[Internet]. 1399؛17(1 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/527597/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه بیدل، علی صالحی سهل آبادی، محمدجواد جعفری، و سهیلا خداکریم، “بررسی تأثیر استرس گرمایی بر عملکرد شناختی و پارامترهای فیزیولوژیک دانشجویان،” سلامت کار ایران، vol. 17، no. 1 ، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button