Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,310
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی و نقش آن در مهاجرت جوانان روستایی مطالعه موردی: استان قزوین

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 97

چکیده

 در سالهای اخیر شاخصهای خدماتی و فرهنگی استان قزوین اعم از مناطق شهری و روستایی, از رشد قابل توجهی برخوردار شده, به طوری که این رشد در فاصله زمانی سالهای 1365 تا 1377 از گستردگی بیشتری برخوردار شده است. همچنین این دوره شاهد حضور وسیع امکانات زیربنایی و به خصوص پوشش برق سراسری در کلیه مناطق روستایی بالای بیست خانوار و در راستای آن, حضور گسترده کالاهای فرهنگی اعم از رادیو, تلویزیون, ویدئو, مطبوعات, کتاب, … در مناطق روستایی استان است. همچنین ارائه سایر خدمات زیربنایی از جمله راههای روستایی مناسب, امکان استفاده جمعیت روستایی از تأسیسات و امکانات فرهنگی در مناطق شهری را فراهم آورده است. بدین ترتیب دوره ده سال اخیر را میتوان دوره خروج مراکز روستایی استان از انزوای اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی یا دوره گذار تلقی نمود. معذالک علیرغم گسترش خدمات زیربنایی طی این دوره, بیش از 60 درصد روستاهای استان از نرخ رشد منفی برخوردار بوده و جمعیت روستایی از 60 درصد به کمتر از 40 درصد رسیده است. اگر چه در شکل گیری مهاجرت روستاییان عوامل متعدد اقتصادی و اجتماعی مؤثرند, لکن به نظر میرسد که توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی در مناطق روستایی در ایجاد انگیزه برای مهاجرت و به ویژه در میان جوانان روستایی تاثیرگذار بوده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که بین استفاده از انواع محصولات فرهنگی و مهاجرت جوانان روستایی, رابطه معناداری وجود دارد؛ به طوری که کالاهای فرهنگی الکترونیکی دارای بیشترین تأثیر و کالاهای فرهنگی مکتوب از کمترین اثر در مهاجرت برخوردار بوده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرخانی، مهدی. (1382). توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی و نقش آن در مهاجرت جوانان روستایی مطالعه موردی: استان قزوین. پژوهشهای جغرافیایی، 35(46)، 87-97. SID. https://sid.ir/paper/5412/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرخانی مهدی. توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی و نقش آن در مهاجرت جوانان روستایی مطالعه موردی: استان قزوین. پژوهشهای جغرافیایی[Internet]. 1382؛35(46):87-97. Available from: https://sid.ir/paper/5412/fa

    IEEE: کپی

    مهدی طاهرخانی، “توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی و نقش آن در مهاجرت جوانان روستایی مطالعه موردی: استان قزوین،” پژوهشهای جغرافیایی، vol. 35، no. 46، pp. 87–97، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا