مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی غزلیات حافظ از دیدگاه نظریه زیبایی شناسانه نیچه

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 26

چکیده

 در فلسفه پدیدارشناسی, کل عالم, فرآیندی هستی شناسانه دارد و انسان دارای آگاهی استعلایی است و غایت آن نموداری پدیده ها نسبت به هم و شناخت حسی و عینی از یکدیگر است. نیچه در بررسی دوران اساطیری و تاریخ کهن بشری معتقد است که انسان یونان باستان, نوعی شناخت هستی شناسانه داشته و طبیعت و فرآیند آن را چنانکه بوده, می شناخته و زندگی وی با آن هماهنگ بوده و به واسطه آن معنا پیدا می کرده است. او زندگی را تراژدی می داند و با خلق خدایان, الهه ها و رب النوعها و انتساب حوادث هولناک به آنها و یاری جستن از آنها, زندگی را تحمل پذیر ساخت و در این زمینه از تلفیق دو عنصر بهره جست: یکی, عنصر دیونوسوسی که به دیونوسوس, خدای بی نظمی و آشفتگی, رقص و شادی و شراب و مستی منسوب بوده و دیگری, عنصر آپولونی که به آپولون, خدای نظم و آرامش, عقل و فرهنگ, شعر و موسیقی و زیبایی منسوب بوده است. بنابراین, نیچه هنر تراژدی را به عنوان اولین آفرینش هنری یونانیان باستان, زاده دو عنصر تقابلی دیونوسوسی و آپولونی می داند و فلسفه هنر و زیبایی شناسی خود را بر آن دو بنا می نهد. در این مقاله, غزلیات حافظ بر اساس این نظریه بررسی, و خوانشی نیچه ای, اما متناسب با مقتضیات هنری, فرهنگی, دینی و آیینی ایرانیان ارایه می شود. عنصر دیونوسوسی در بیتهایی از غزلیات حافظ, که رابطه انسان با دنیا, آشوب زمانه, بی اعتباری و نا امنی کار و بار جهان را تشریح می کند, حضور دارد و عنصر آپولونی در بیتهایی که به تبیین رابطه انسان با خدا و پناه بردن به عشق و عرفان و رندی می پردازد, حافظ را به شادی فرا می خواند و اعتبار یار به عرفان. بدین ترتیب, میان آن بی نظمی (دیونوسوسی= بی اعتباری دنیا) و این نظم (آپولونی= عاشقی) اعتدال و ارتباط ایجاد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقری خلیلی، علی اکبر، و غلامحسین زاده، غریب رضا. (1387). بررسی غزلیات حافظ از دیدگاه نظریه زیبایی شناسانه نیچه. پژوهشهای ادبی، 5(19)، 9-26. SID. https://sid.ir/paper/54286/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خلیلی علی اکبر، غلامحسین زاده غریب رضا. بررسی غزلیات حافظ از دیدگاه نظریه زیبایی شناسانه نیچه. پژوهشهای ادبی[Internet]. 1387؛5(19):9-26. Available from: https://sid.ir/paper/54286/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر باقری خلیلی، و غریب رضا غلامحسین زاده، “بررسی غزلیات حافظ از دیدگاه نظریه زیبایی شناسانه نیچه،” پژوهشهای ادبی، vol. 5، no. 19، pp. 9–26، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54286/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button