مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 138

چکیده

 هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های روان سنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده (FTPS) در دانشآموزان دبیرستانی و تعیین نقش آن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. بدین منظور تعداد 527 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس چشم انداز زمان آینده و خرده مقیاس حال آینده نگر پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ساختار مقیاس چشم انداز زمان آینده پس از چرخش واریماکس به وضوح نشان دهنده وجود چهار عامل مستقل است که تا حد بسیار زیادی با دسته بندی هاسمن و شل(2008) از ماده ها همخوانی دارد اما در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم خرده مقیاس بسط به بار عاملی مناسبی روی سازه چشم انداز زمان آینده نرسید که می توان نتیجه گرفت که چشم انداز زمان آینده در دانش آموزان ایرانی تنها با سه مولفه «ارتباط», «ارزش» و «سرعت» مشخص می شود. همچنین نتایج حاکی از اعتبار مطلوب مقیاس بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که این سه مولفه به طور معناداری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشاری، محسن، حجازی، الهه، اژه ای، جواد، و صادقی، ناهید. (1397). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 22(2 (پیاپی 86) )، 122-138. SID. https://sid.ir/paper/54453/fa

    Vancouver: کپی

    افشاری محسن، حجازی الهه، اژه ای جواد، صادقی ناهید. بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی[Internet]. 1397؛22(2 (پیاپی 86) ):122-138. Available from: https://sid.ir/paper/54453/fa

    IEEE: کپی

    محسن افشاری، الهه حجازی، جواد اژه ای، و ناهید صادقی، “بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی،” مجله روانشناسی، vol. 22، no. 2 (پیاپی 86) ، pp. 122–138، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button