مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,188
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,021
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نیمرخ شایستگی هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 166

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار, روایی و ساختار عاملی نیمرخ شایستگی هیجانی (براسور و همکاران, 2013) در دانش آموزان ایرانی انجام شد. با این هدف 518 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 1397-1398 به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و نیمرخ شایستگی هیجانی (براسور و همکاران, 2013), پرسشنامه شایستگی فرهنگی (جامعه چندفرهنگی جزیره مرکزی ونکور کانادا, 2007), و مقیاس رضایت از زندگی (داینر, ایمونز, لارسن و گریفین, 1985) را تکمیل کردند. برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی ساختار دو عاملی پرسشنامه را تایید کرد و دو عامل با نامهای شایستگی هیجانی فردی و شایستگی هیجانی بین فردی حاصل گردید. همبستگی نمره های پرسشنامه با رضایت از زندگی و شایستگی فرهنگی به ترتیب 30/0 و 0/52 بود و روایی همگرای پرسشنامه را نشان داد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای هر مولفه (شایستگی هیجانی فردی, 0/78 و شایستگی هیجانی بین فردی, 0/80) و نمره کل پرسشنامه (0/92) در حد مطلوب به دست آمد. بنابراین در مجموع می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه نیمرخ شایستگی هیجانی برای سنجش شایستگی هیجانی دانش آموزان ایرانی ابزاری معتبر است و می توان از آن در پژوهش های روانشناختی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی، نگین، و یوسفی، فریده. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نیمرخ شایستگی هیجانی. مجله روانشناسی، 24(2 (پیاپی 94) )، 150-166. SID. https://sid.ir/paper/54474/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی نگین، یوسفی فریده. بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نیمرخ شایستگی هیجانی. مجله روانشناسی[Internet]. 1399؛24(2 (پیاپی 94) ):150-166. Available from: https://sid.ir/paper/54474/fa

    IEEE: کپی

    نگین بخشی، و فریده یوسفی، “بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نیمرخ شایستگی هیجانی،” مجله روانشناسی، vol. 24، no. 2 (پیاپی 94) ، pp. 150–166، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button