مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,062
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی پرسشنامه خلق و احساس

صفحات

 صفحه شروع 334 | صفحه پایان 350

کلیدواژه

پرسشنامه خلق و احساس (MFQ)Q4

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی «پرسشنامه خلق و احساس» بود. نمونه پژوهش شامل 1645 دانش آموز از مدارس راهنمایی, دبیرستان ها و مراکز پیش دانشگاهی نواحی پنجگانه شهر اصفهان بود که بر اساس نمونه گیری خوشه ای به طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین 30 نفر از دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش شهر اصفهان که در ارزیابی روانپزشکی تشخیص اختلال افسردگی اساسی دریافت داشته بودند, در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس, پرسشنامه مشخصات فردی و مصاحبه تشخیصی بود. بررسی اعتبار پرسشنامه خلق و احساس آلفای کرونباخ 0.93 را نشان داد. بررسی روائی این پرسشنامه بر اساس روش روائی هم زمان با پرسشنامه افسردگی بک نیز همبستگی 0.71 را نشان داد (p<0.05) به منظور تعیین نمره برش, ضریب روائی تشخیص, حساسیت و ویژگی آزمون از روش تحلیل تمایزات استفاده گردید. این تحلیل که بر اساس نمرات دانش آموزان عادی و دانش آموزان افسرده انجام گرفت, ضریب روائی تشخیصی 0.79 و نمره برش 33.25 را نشان داد. ویژگی این آزمون و حساسیت آن نیز به ترتیب برابر 0.86 و 0.90 محاسبه شد. نمره برش به دست آمده برابر با رتبه درصدی 84 بود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پرسشنامه خلق و احساس به عنوان یک ابزار تشخیصی پایا و استاندارد قابلیت استفاده در موقعیت های پژوهشی و بالینی را در تشخیص اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان دارا می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نشاط دوست، حمیدطاهر، نوری، نرگس السادات، مولوی، حسین، کلانتری، مهرداد، و مهرابی، حسینعلی. (1384). هنجاریابی پرسشنامه خلق و احساس. مجله روانشناسی، 9(4 (پیاپی 36))، 334-350. SID. https://sid.ir/paper/54496/fa

    Vancouver: کپی

    نشاط دوست حمیدطاهر، نوری نرگس السادات، مولوی حسین، کلانتری مهرداد، مهرابی حسینعلی. هنجاریابی پرسشنامه خلق و احساس. مجله روانشناسی[Internet]. 1384؛9(4 (پیاپی 36)):334-350. Available from: https://sid.ir/paper/54496/fa

    IEEE: کپی

    حمیدطاهر نشاط دوست، نرگس السادات نوری، حسین مولوی، مهرداد کلانتری، و حسینعلی مهرابی، “هنجاریابی پرسشنامه خلق و احساس،” مجله روانشناسی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 334–350، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54496/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button