هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی «پرسشنامه خلق و احساس» بود. نمونه پژوهش شامل 1645 دانش آموز از مدارس راهنمایی، دبیرستان ها و مراکز پیش دانشگاهی نواحی پنجگانه شهر اصفهان بود که بر اساس نمونه گیری خوشه ای به طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین 30 نفر از دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش شهر اصفهان که در ارزیابی روانپزشکی تشخیص اختلال افسردگی اساسی دریافت داشته بودند، در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس، پرسشنامه مشخصات فردی و مصاحبه تشخیصی بود. بررسی اعتبار پرسشنامه خلق و احساس آلفای کرونباخ 0.93 را نشان داد. بررسی روائی این پرسشنامه بر اساس روش روائی هم زمان با پرسشنامه افسردگی بک نیز همبستگی 0.71 را نشان داد (p<0.05) به منظور تعیین نمره برش، ضریب روائی تشخیص، حساسیت و ویژگی آزمون از روش تحلیل تمایزات استفاده گردید. این تحلیل که بر اساس نمرات دانش آموزان عادی و دانش آموزان افسرده انجام گرفت، ضریب روائی تشخیصی 0.79 و نمره برش 33.25 را نشان داد. ویژگی این آزمون و حساسیت آن نیز به ترتیب برابر 0.86 و 0.90 محاسبه شد. نمره برش به دست آمده برابر با رتبه درصدی 84 بود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پرسشنامه خلق و احساس به عنوان یک ابزار تشخیصی پایا و استاندارد قابلیت استفاده در موقعیت های پژوهشی و بالینی را در تشخیص اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان دارا می باشد.