Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر جنسیت بر گفتمان شفاهی (مورد IELTS)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 70

چکیده

 در سال های اخیر, تحلیل گران کلام بطور چشمگیری به مطالعه حیطه های مختلف زبان شناسی کاربردی در ارتباط با گفتمان علاقه نشان داده اند. نمونه بارز این فعالیت ها, زمینه مصاحبه امتحان شفاهی می باشد. تاکنون, نقش جنسیت در تحقیقات آزمون های گفتاری کمتر مورد توجه بوده است. در مصاحبات شفاهی, مانند مورد IELTS , این امکان که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تاثیری بر ماهیت مصاحبه و گفتمان حاصل از مصاحبه داشته باشد, وجود دارد. این امر ممکن است موجب تغییر در نتیجه مصاحبه شود. تحقیق اخیر در مورد مصاحبات شفاهی زبان منجر به نتایج متناقض با تحقیقات گذشته بوده است. O'Loughlin (2002) با توجه به سه متغیر کلامی: قطع, هم پوشانی و پاسخ های کمینه ای مطالعاتی را در خصوص گفتمان حاصل از مصاحبه شفاهی (IELTS) انجام داد و به این نتیجه رسید که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تاثیر چشمگیری بر گفتمان مصاحبه شفاهی IELTS در داده های وی نداشته است. در این مطالعه تاثیر جنسیت بر گفتمان حاصل از مصاحبه شفاهی امتحان IELTS مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع 83 نفر از دانشجویان FCE موسسه سیمین در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان در مطالعه تحقیقاتی اخیر, بر اساس نمرات حاصل از TOEFL به سه گروه مهارتی پیشرفته, متوسط و مبتدی تقسیم بندی شدند. 30 نفر از آنها (15 نفر زن و 15 نفر مرد) از ابتدای لیست نمرات به عنوان گروه اصلی شناخته شدند که در مطالعه اصلی, شرکت کردند. گروه بعدی مشتمل بر 30 نفر (15 نفر زن و 15 نفر مرد) می باشد که به عنوان گروه آزمایشی شناخته شده و در فرآیند استانداردسازی و اعتبار دهی تست شفاهی ساخته شده توسط محقق شرکت کردند. بقیه شرکت کنندگان (گروه مبتدی) از مطالعه حذف گردیدند. مجموع داده های گروه اصلی این مطالعه, مشتمل بر مصاحبات ضبط شده 15 نفر شرکت کننده زن و 15 نفر شرکت کننده مرد می باشد که در یک مصاحبه آزمایشی IELTS شرکت کردند. مصاحبه مذکور در دو مرحله جداگانه, مصاحبه با خانم ها و مصاحبه با آقایان, انجام گردید و در مجموع به 60 مصاحبه منتهی شد. سپس با در نظر گرفتن 5 متغیر وابسته به جنسیت مشتمل بر, قطع, هم پوشانی, پاسخ های کمینه ای, زمان صحبت و موضوع از حالت گفتاری به نوشتاری تبدیل شده و تجزیه و تحلیل گردید. به منظور یافتن نتایج آماری از تست Chi-Square استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل کلام و ارقام حاصل از محاسبات آماری Chi-Square نشان داده اند که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تأثیر چشمگیری بر گفتمان حاصل از امتحان شفاهی IELTS نداشت. شایان ذکر است که نتایج این مطالعه تحقیقاتی همسو با یافته های O'Loughlin (2002) و متناقض با یافته های (Zimmerman and West (1975 و (Coates (1986,1993,1996 می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشکوه، مریم، و جاویدزاده ارشادی، داور. (1384). تاثیر جنسیت بر گفتمان شفاهی (مورد IELTS). مجله زبانشناسی کاربردی، 9(1)، 39-70. SID. https://sid.ir/paper/55230/fa

    Vancouver: کپی

    مشکوه مریم، جاویدزاده ارشادی داور. تاثیر جنسیت بر گفتمان شفاهی (مورد IELTS). مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1384؛9(1):39-70. Available from: https://sid.ir/paper/55230/fa

    IEEE: کپی

    مریم مشکوه، و داور جاویدزاده ارشادی، “تاثیر جنسیت بر گفتمان شفاهی (مورد IELTS)،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 9، no. 1، pp. 39–70، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا