مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه میان دو سبک شناختی تکانشی و تاملی و عملکرد زبان آموزان در آزمون مهارت زبان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 90

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه میان سبک شناختی تکانشی و تاملی زبان آموزان دوره پیش دانشگاهی و میزان عملکرد آنان در آزمون مهارت زبان در قالب دو بخش مجزا(Tests Discrete- point) و تلفیقی(Integrative)  بوده است. بعلاوه نقش جنسیت و سبک های شناختی تکانشی - تاملی در عملکرد زبان آموزان در آزمون مهارت زبان مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور دستیابی به هدف تحقیق، 240 نفر دانش آموز دختر و پسر دوره پیش دانشگاهی از شهرستانهای کرج، ورامین و شهر ری به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس برای حصول اطمینان از همگنی و برابری دانش انگلیسی زبان آموزان نمونه پیشرفته ای ازآزمون نلسون (Nelson Language Test) اجرا شد و سپس برای تقسیم زبان آموزان به سطوح پایین، متوسط و بالای تکانشی، ترجمه فارسی پرسشنامه تکانشی آیزنک (Eysench's Impulsiveness Questionnaire) به اجرا گذاشته شد. برای بررسی پرسشهای تحقیق Ex Post Facto Design به کار گرفته شد. پس از جمع آوری داده ها، تحلیل های آماری متعددی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که با افزایش درجه تکانشی نمره میانگین کاهش می یابد. به عبارت دیگر، آن دسته از زبان آموزان دارای سبک شناختی تاملی در مقایسه با زبان آموزان سبک تکانشی عملکرد بهتری در کل آزمون Nelson و بخش های تلفیقی آن داشتند. نتایج همچنین نشان داد که فقط عوامل زبانشناختی نیستند که بیانگر عملکرد دانش آموزان در آزمون هستند بلکه عوامل دیگری همچون سبکهای شناختی و نوع آزمون نقش مهمی در عملکرد دانش آموزان در آزمون مهارت زبان ایفا می کنند. این پژوهش بر نقش تهیه کنندگان آزمون های زبانی در کنترل عواملی چون تاثیر سبکهای شناختی تکانشی و تاملی در عملکرد فرا گیران زبان تاکید دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، محمدحسین، و چراغی، علی. (1383). بررسی رابطه میان دو سبک شناختی تکانشی و تاملی و عملکرد زبان آموزان در آزمون مهارت زبان. مجله زبانشناسی کاربردی، 8(1)، 71-90. SID. https://sid.ir/paper/55249/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز محمدحسین، چراغی علی. بررسی رابطه میان دو سبک شناختی تکانشی و تاملی و عملکرد زبان آموزان در آزمون مهارت زبان. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1383؛8(1):71-90. Available from: https://sid.ir/paper/55249/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین کشاورز، و علی چراغی، “بررسی رابطه میان دو سبک شناختی تکانشی و تاملی و عملکرد زبان آموزان در آزمون مهارت زبان،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 8، no. 1، pp. 71–90، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button