مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی عملکرد علمی دانشجویان دختر و پسر در 35 دانشگاه ایران

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 30

چکیده

 داعیه این مقاله این است که تغییرات اجتماعی - فرهنگی در ایران معاصر متاثر از متغیر جنس است و بخش عظیمی از این تاثیر را با مشاهده علمی چگونگی افزایش فعالیت های علمی دختران و زنان در کشور می توان نشان داد. با وجود اهمیت ترکیب جنسی دانشجویان و شکل گیری نیروهای جدید علمی توجه چندانی به این تغییرات در برنامه ریزی ها نمی شود. این مقاله برای روشن کردن تاثیر متغیر جنس در تغییرات اجتماعی - فرهنگی ابتدا از نتایج کاربرد روش مطالعه پیمایشی برای جمع آوری داده های 16539 دانشجو از 35 دانشگاه کشور استفاده می کند و سپس برای نشان دادن تغییرات اجتماعی - فرهنگی ضمن استفاده از نظریه «روابط ترکیبی شیوه های فرهنگی », از نتایج پیمایش دوم در میان 1200 نمونه در شهر تهران استفاده می کند. همچنین, از ابزار تحلیل آماری استفاده شده تا نشان داده شود که تفاوت در اخذ نمره در میان دانشجویان, معنی دار است و تصادفی نیست. این مطالعه در قالب یک طرح پژوهشی اما با دو پژوهش پیمایشی که اهداف روش شناسی یکسان داشتند, انجام شده است. یافته های این دو مطالعه عبارتند از: 1- نمراتی که دانشجویان در دروس مختلف می گیرند بر اساس متغیر جنس تغییر می کند و میانگین نمره دختران دانشجو در مقایسه با پسران بالاتر است؛ 2- تفاوت دختران و پسران دانشجو در اخذ نمرات, ابزار یا شاخص مناسبی برای ارزیابی جهت گیری تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر است؛ 3- این جهت گیری, ابزار مناسبی برای فهم تغییرات نیروی انسانی آینده و اشتغال در ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهیان، حمید. (1385). مطالعه تطبیقی عملکرد علمی دانشجویان دختر و پسر در 35 دانشگاه ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 4(3 (پیاپی 15))، 5-30. SID. https://sid.ir/paper/55305/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهیان حمید. مطالعه تطبیقی عملکرد علمی دانشجویان دختر و پسر در 35 دانشگاه ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)[Internet]. 1385؛4(3 (پیاپی 15)):5-30. Available from: https://sid.ir/paper/55305/fa

    IEEE: کپی

    حمید عبدالهیان، “مطالعه تطبیقی عملکرد علمی دانشجویان دختر و پسر در 35 دانشگاه ایران،” زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، vol. 4، no. 3 (پیاپی 15)، pp. 5–30، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button