Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,989
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تاکید بر خصوصی سازی مدارس

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 43

چکیده

 تبیین معیارهای عدالت در تعلیم و تربیت و توزیع امکانات آموزشی, نیازمند تبیین ملاک های بهره مند و عدالت توزیعی است. طبق آثار صدر و مطهری, تلاش, نیاز و استحقاق ذاتی می توانند به منزله معیارهای بهره مند افراد و توزیع منابع و امکانات تلقی شوند. دلالت های هر یک از این معیارها در توزیع امکانات آموزشی از این قرار است: تلاش به عنوان معیار توزیع امکانات آموزشی با در نظر گرفتن امکانات آموزشی به منزله بستر تلاش, مقتضی فراهم نمودن امکانات آموزشی متناسب با تلاش افراد است و با در نظر گرفتن امکانات آموزشی به عنوان فرصت های شغلی و اجتماعی آینده, عامل استحقاق برای برخورداری فرد تلاشگر از آن است. البته تلاش نباید فراهم کننده استحقاق در امکانات آموزشی بصورت اجحاف آمیز باشد. معیار نیاز در حوزه تعلیم و تربیت ایجاب می کند که زمینه لازم جهت ایجاد توانایی برای رفع نیازها, برای همه دانش آموزان فراهم و تدابیر و امکانات ویژه ای برای جبران محرومیت دانش آموزان محروم اتخاذ شود. رعایت معیار سوم یعنی استحقاق ذاتی در بعد انسانی - معنوی آموزش و پرورش نیز لازمه عدالت است و همه دانش آموزان دارای استحقاق های ذاتی مساوی در این بعد می باشند. در حال حاضر عملکرد مدارس خصوصی ناقض اصل تلاش, نیاز و تا حدی استحقاق های ذاتی است و بنابراین عادلانه نمی باشد. بنظر می رسد ارتقا کیفیت آموزش در مدارس دولتی و کاستن نقش تعیین کننده معلم و امکانات آموزشی در موفقیت تحصیلی, می تواند روش مناسبی جهت رفع تبعیض ناشی از اختصاص نابرابر امکانات در نظر گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، خسرو، و نجفی، نفیسه. (1387). عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تاکید بر خصوصی سازی مدارس. روانشناسی و علوم تربیتی، 38(1)، 21-43. SID. https://sid.ir/paper/55596/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خسرو، نجفی نفیسه. عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تاکید بر خصوصی سازی مدارس. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1387؛38(1):21-43. Available from: https://sid.ir/paper/55596/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری، و نفیسه نجفی، “عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تاکید بر خصوصی سازی مدارس،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 38، no. 1، pp. 21–43، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55596/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا