مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

873
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تأکید بر حوزه ایران شناسی)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 181

چکیده

 پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسه میزان همگونی فهرست نویسی موضوعی میان فهرست نویسان کتابخانه ملی از یک سو و 12 کتابخانه عمده دانشگاهی و تخصصی تهران از سوی دیگر . یافته ها نشان می دهد که در 75 درصد کتابخانه ها ارزش ناهمگونی موضوعی 60 تا 85 درصد است که بیشترین ناهمگونی متعلق به کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا و پایین ترین آن متعلق به دانشگاه علوم انسانی است. از لحاظ رده های موضوعی, ناهمگونی ها میان 51.13 تا 82.45 درصد است که میانگین آن به 70.6 درصد می رسد. بالاترین میزان ناهمگونی در رده فلسفه و پایین ترین آن ها در رده کلیات بوده است. تعداد سر عنوان های موضوعی تعلق یافته به کتاب ها در رده فلسفه, بیشترین و در رده کلیات کمتری است. این بدان معنی است که هر چه تعداد موضوع های منتسب به متون افزایش یابد احتمال همگونی آن ها کاهش می یابد؛ و این نتیجه یافته های مارکی در سال 1984 را تأیید می کند. بیش از 50 درصد ناهمگونی موضوعی کتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعی است. در مجموع می توان گفت که موضوع دهی به کتاب ها در کتابخانه ها - حداقل در جامعه مورد بررسی- بسیار ناهمگون و نقاط دستیابی به کتاب ها بسیار اندک است, که این هر دو به جامعیت و ماهیت نازل در نظام فهرست نویسی منجر می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نشاط، نرگس. (1382). بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تأکید بر حوزه ایران شناسی) . روانشناسی و علوم تربیتی، 33(1)، 155-181. SID. https://sid.ir/paper/55625/fa

Vancouver: کپی

نشاط نرگس. بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تأکید بر حوزه ایران شناسی) . روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1382؛33(1):155-181. Available from: https://sid.ir/paper/55625/fa

IEEE: کپی

نرگس نشاط، “بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تأکید بر حوزه ایران شناسی) ،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 33، no. 1، pp. 155–181، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55625/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button