Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    4027
  • دانلود: 

    1451
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی خشونت کلامی از نظر معلمان و دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران می پردازد. آزمودنی های پژوهش شامل 498 نفر از دانش آموزان دختر و پسر و 43 نفر از دبیران زن و مرد آن ها است. یافته های پژوهش نشان می دهد که خشونت کلامی در مدارس راهنمایی شهر تهران شایع است. دانش آموزان فضای آموزشی نامناسب، ارتباطات نامطلوب در مدرسه، و حجم زیاد کتب درسی را باعث خشونت کلامی خود می دانند؛ در حالیکه معلمان بیشتر بر عوامل خارج از مدرسه، در ایجاد خشونت دانش آموزان، تأکید دارند. دانش آموزان ناتوانی معلم در تدریس، حقوق و درآمد ناکافی، و عدم ارتباط مطلوب و همکاری میان معلمان و مسئولان مدرسه را سبب بروز خشونت کلامی معلمان می دانند؛ حال آن که اکثر معلمان عدم علاقه و انگیزه معلم به حرفه معلمی و تدریس را از عوامل بروز خشونت در معلم تلقی می کنند. معلمان بیشتر از دانش آموزان اعتقاد دارند که مسئولان مدرسه در مقابل خشونت کلامی دانش آموزان و معلمان واکنش نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4027

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

رحیمی نژاد عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    4524
  • دانلود: 

    1587
چکیده: 

پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک (JEPQ) با اضافه کردن 9 سؤال و تغییر و جایگزینی 12 سؤال روی 1171 نفر از دانش آموزان دختر و 1019 نفر از دانش آموزان پسر تهرانی اجرا شد. هدف پژوهش حاضر بررسی قابلیت اعتماد، اعتبار عاملی، شناسایی سؤال های مناسب و نامناسب هر مقیاس و ارائه هنجار مناسب با دانش آموزان تهرانی در مقیاس های شخصیت است. پس از انجام تغییرات لازم در سؤال ها و اضافه کردن 4 سؤال به مقیاس برونگرایی و 5 سؤال به مقیاس روان گسسته خویی پرسشنامه 90 سؤالی JEPQ برای گروه تهرانی آماده اجرا شد. قابلیت اعتماد مقیاس های شخصیت بر حسب ضریب آلفای کرونباخ و آزمون مجدد در سطح قابل قبولی به دست آمد. همچنین برای حذف سؤال های نامناسب، بر اساس ضریب همبستگی غیر معنی دار هر سؤال با کل مقیاس مربوط، بار عاملی کمتر از 30 درصد برای هر سؤال در تحلیل عاملی بر اساس روش کایزر- گاتمن (با ملاک ارزش ویژه بالاتر از 1) و تحلیل 4 عاملی اقدام شد. پس از حذف سؤال های نامناسب در مقیاس های برونگرایی (4 سؤال ) و روان گسسته خوبی (6 سؤال)، میانگین و انحراف معیار 4 مقیاس پرسشنامه مورد اشاره محاسبه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

کشف روش های به کار رفته در پژوهش پایان نامه ای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران و گرایش ها و روند تحول پیدایش و افول آن ها هدف تحقیق حاضر بوده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در میان 436 پایان نامه دفاع شده در فاصله سال های 1348 تا 1378 بیشترین سهم از 9 روش به کار رفته، متعلق به روش کتابخانه ای با (42.9 درصد) و پیمایشی (با 37.1 درصد) بوده است. اما روند این روش ها در مورد اول از نوع نزولی و در دومی از نوع صعودی بوده است. تنوع روش ها بیشتر متعلق به دوره های متأخر بوده و در دوره های نخست از یکی دو روش فراتر نرفته است. روند اوج و فرود تعیین گردیده است. یافته ها در مقیاس با مطالعات پیشین حاکی از آن است که روش پیمایشی خصلتا مورد توجه پژوهش های این رشته در جوامع مختلف و مراکز گوناگون آموزشی از جمله دانشگاه تهران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خدایاری فرد محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3036
  • دانلود: 

    1439
چکیده: 

تقریبا از هر صد نفر، یک نفر از بیماری اسکیزوفرنی رنج می برد. این بیماری می تواند سیری طولانی مدت و یا کوتاه مدت داشته باشد و اثرات آن از دامنه متوسط تا شدید در نوسان باشد. در حالت مزمن، این بیماری ساختار شخصیت فرد را از هم می پاشد و فعالیت های او را مختل می سازد. آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که تعداد 27000000 نفر از کل جمعیت جهان مبتلا به انواع مختلف اسکیزوفرنی هستند، این بیماری پرهزینه ترین اختلال روانی از نظر هزینه درمان است. دیده شده است که بسیاری از بیماران اسکیزوفرنیک به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند. هم چنین اثرات جانبی داروها باعث می شود که اثر بخشی آن ها جهت درمان به میزان زیادی کاهش یابد. از این رو، پژوهشگران سعی در ایجاد و توسعه درمان های شناختی- رفتاری جهت درمان این بیماری کرده اند. در این پژوهش یک آزمودنی بزرگسال اسکیزوفرنیک با استفاده از روش شناخت - رفتار درمانگری تو أم با دارو درمانی، مورد مطالعه و درمان قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهند که این روش درمانی کارایی زیادی را جهت درمان بیماری داراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3036

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    10088
  • دانلود: 

    5309
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی تهران انجام گرفته است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این پژوهش پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است. جمعیت نمونه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در مناطق یک، یازده، و شانزده، تهران بوده است. شیوه نمونه گیری به روش تصادفی سیتماتیک و خوشه ای انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد که 76.5 درصد از معلمان مدارس ابتدایی مورد بررسی از شغل خود راضی و یا خیلی راضی بوده، حال آن که 9 درصد ناراضی و یا خیلی ناراضی بوده اند. متغیرهای سطح تحصیلات معلمان و قصد معلمان برای ماندن در موقعیت کنونی شغلی، از متغیرهای قابل پیش بینی رضایت شغلی معلمان است. جنبه های مربوط به بیشترین میزان رضایت شغلی معلمان است. جنبه های مربوط به بیشترین میزان رضایت شغلی معلمان شامل خدمت اجتماعی، ارزش های اخلاقی، خلاقیت، فعالیت ، تنوع و کاربرد توانایی، و جنبه های مربوط به کمترین میزان رضایت شغلی معلمان شامل جبران، سیاست های نظام آموزشی، پیشرفت و امنیت شغلی است. معلمان در گروه سنی بالاتر، سطح تحصیلات بالاتر و درآمد بیشتر و بالطبع منزلت اجتماعی بالاتر از میزان رضایت شغلی بیشتر برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

شهیم سیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    121-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    4398
  • دانلود: 

    1701
چکیده: 

به منظور انجام این بررسی دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری که در مدارس عادی تحصیل کرده و بر اساس سن و جنس همتا شده و دارای هوش بهر طبیعی بودند از طریق مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی (گرشام والیوت، 1990) مورد مقایسه قرار گرفتند. این مقیاس دارای دو فرم ویژه ارزیابی والدین و معلمان است. یافته ها نشان می دهد که مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و عادی بر اساس ارزیابی معلمان تفاوت معنی دار ندارد؛ اما والدین، کودکان عادی را در زمینه کسب مهارت های اجتماعی در خانه بهتر از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ارزیابی کرده اند و میانگین نمرات کودکان عادی در زمینه همکاری و مسئولیت پذیری به طور معنی دار بیشتر از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بوده است. افزون بر این، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر از کودکان عادی در خانه دارای مشکلات رفتاری هستند؛ و این وضعیت در سه عامل مشکلات رفتاری شامل رفتارهای درونزا و برونزا و پرتحرکی دیده شده است. به نظر می رسد کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در محیط مدرسه عادی و مشکلات رفتاری بیشتری از کودکان عادی ندارند و در محیط مدرسه از مهارت های اجتماعی کافی برخوردارند. اما در محیط خانه دارای کاستی مهارت های اجتماعی و رفتار نامناسب هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    139-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2465
  • دانلود: 

    1669
چکیده: 

تحقیق حاضر بر آن است که تأثیر ورزش صبحگاهی را بر کاهش پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بررسی کند. به این منظور، 60 نفر از دانش آموزان عقب مانده ذهنی خفیف را بین سنین 10 الی 13 سال انتخاب کرده و با استفاده از پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل، و گزینش تصادفی تأثیر برنامه ورزش صبحگاهی را بر کاهش پرخاشگری این کودکان مورد سنجش قرار داده است. به منظور اجرای آزمایش، گروه نمونه به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمون ناکامی روزنزاویک به عنوان پیش آزمون در مورد گروه نمونه اجرا گردید، و سپس گروه آزمایش به مدت سه ماه و هر هفته شش روز تحت آموزش قرار گرفتند. در طول این دوره گروه گوا هیچ گونه آموزشی را دریافت نمی کردند. پس از خاتمه دوره آزمایش، آزمون ناکامی روزنزوایک از دو گروه آزمایش و گواه به عمل آمد و در پایان نتایج تحلیل آماری به کمک طرح اندازه گیری های مکرر تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان داد. یافته ها همچنین نشان داد که گروه آزمایشی، در نمره تطابق با گروه رشد، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و تمایلات پرخاشگرانة آن ها به شدت کاهش یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نشاط نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    155-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    862
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسه میزان همگونی فهرست نویسی موضوعی میان فهرست نویسان کتابخانه ملی از یک سو و 12 کتابخانه عمده دانشگاهی و تخصصی تهران از سوی دیگر . یافته ها نشان می دهد که در 75 درصد کتابخانه ها ارزش ناهمگونی موضوعی 60 تا 85 درصد است که بیشترین ناهمگونی متعلق به کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا و پایین ترین آن متعلق به دانشگاه علوم انسانی است. از لحاظ رده های موضوعی، ناهمگونی ها میان 51.13 تا 82.45 درصد است که میانگین آن به 70.6 درصد می رسد. بالاترین میزان ناهمگونی در رده فلسفه و پایین ترین آن ها در رده کلیات بوده است. تعداد سر عنوان های موضوعی تعلق یافته به کتاب ها در رده فلسفه، بیشترین و در رده کلیات کمتری است. این بدان معنی است که هر چه تعداد موضوع های منتسب به متون افزایش یابد احتمال همگونی آن ها کاهش می یابد؛ و این نتیجه یافته های مارکی در سال 1984 را تأیید می کند. بیش از 50 درصد ناهمگونی موضوعی کتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعی است. در مجموع می توان گفت که موضوع دهی به کتاب ها در کتابخانه ها - حداقل در جامعه مورد بررسی- بسیار ناهمگون و نقاط دستیابی به کتاب ها بسیار اندک است، که این هر دو به جامعیت و ماهیت نازل در نظام فهرست نویسی منجر می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

آهنچیان محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    183-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1033
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

همه ساله منابع انسانی و مادی زیادی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی صرف ارزشیابی از عملکرد اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان می شود. در این میان متغیرهای مداخله گر زیادی وجود دارد که ممکن است بر نتایج ارزشیابی اثر بگذارد. این پژوهش با هدف بررسی یکی از متغیرهای احتمالی ، تأثیر هم سویی یا غیر هم سویی جنسیت دانشجو، به منزله ارزشیابی کننده را با مدرس، به عنوان ارزشیابی شوند، مورد نظر قرار می دهد. پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و نتایج بر اساس داده های به دست آمده از پرسشنامه هایی که 371 تن از دانشجوان چهار گروه آزمایشی دانشگاه فردوسی تکمیل کرده بودند مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که موافق یا مخالف بودن جنسیت تأثیری در ارزشیابی دانشجویان از اعضای هیأت علمی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1033

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

میرکمالی سیدمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    201-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    8134
  • دانلود: 

    5261
چکیده: 

مقاله حاضر در جهت روشن ساختن اصطلاح اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی و نشان دادن مصادیق آن نوشته شده است. مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت اخلاق و مسئولیت اجتماعی، ریشه های فردی و اجتماعی و اثار آن را بر رفتار فرد و جامعه مورد بحث قرار داده است. علاوه بر بررسی عوامل مختلف اخلاق و مسئولیت اجتماعی مانند تأثیر ویژگی های شخصیتی فرد بر تصمیم گیری ها، چگونگی هماهنگی تصمیمات مدیران با فرهنگ معین و این که چگونه یک تصمیم تحت تأثیر ادراکات و ارزش های افراد قرار دارد. سه جنبه عدالتی، مراقبه ای و انتقادی اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان های آموزشی نیز تشریح شده است. جنبه عدالتی به چگونگی اداره و تصمیم گیری سازمان های آموزشی و تأمین منابع و فرصت های مساوی توجه کرده است. جنبه انتقادی به تمرکز قدرت و صلاحیت کسانی که آموزش و پرورش را اداره می کنند و این که چگونه طبقات اجتماعی پدید می اید پرداخته است. جنبه مراقبه ای بر ابعاد انسانی رفتارهای مدیریت، تأمین نیازها و حفظ ارزش انسان ها متمرکز شده است. در انتهای مقاله، ضمن نقد روش های جاری آموزش و پرورش در رابطه با اخلاق و مسئولیت اجتماعی، راه کارهای اصلاح آن ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5261 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0