مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 146

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نگه داری ذهنی عدد و ردیف کردن عملیاتی بر اساس نظر «پیاژه» انجام شده است. طبق نظر «پیاژه», عدد, تالیفی از ردیف کردن و طبقه بندی است. وقتی کودک واجد نگه داری ذهنی می شود, می تواند آن ها را یک به یک مطابقت دهد. در این مطابقت, علاوه بر آنکه عناصر را ردیف می کند, عناصر را در هم طبقه بندی می کند. سوال اصلی این است که اگر عدد, تالیفی از ردیف کردن و طبقه بندی باشد, آیا بین عدد ردیف کردن رابطه علت و معلولی برقرار است و یا این که صرفا همبستگی بالایی دارند و در یک سن به استقرار می رسند؟ بر این اساس دو فرضیه مطرح شده است که طی آن ها هر آزمودنی که واجد نگه داری ذهنی عدد باشد, واجد ردیف کردن نیز می باشد. فرضیه دیگری آن است که بین تغییرات نمرات عدد و نمرات ردیف کردن, همبستگی بالا و معتبری وجود دارد. برای آزمون فرضیه ها, 180 نفر از دانش آموزان دبستانی شهر تهران در سه دسته سنی 6, 7 و 8 ساله به صورت تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها بر اساس روش بالینی «پیاژه» و استفاده از مصاحبه بالینی انجام گرفته است. داده های جمع آوری شده بر اساس دستورالعمل نمره گذاری, که توسط پورحسین (1370) برای جمعیت ایرانی اعتباریابی شده است, به صورت داده های فاصله ای توسط مشخصه های آماری همبستگی «پیرسون», آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سن, عامل اصلی تحول شناختی است و کودکان ایرانی در سن 8 تا 8 سال و 11 ماه واجد نگه داری ذهنی عدد و ردیف کردن عملیاتی می شوند. همچنین بین فهم عدد و توانایی ردیف کردن رابطه علیت وجود ندارد بلکه این دو توانایی با یکدیگر توازی و همبستگی بالایی دارند, به عبارت دیگر, این ساخت ها همدیگر را تسهیل می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورحسین، رضا. (1386). رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک. روانشناسی و علوم تربیتی، 37(2)، 133-146. SID. https://sid.ir/paper/55657/fa

    Vancouver: کپی

    پورحسین رضا. رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1386؛37(2):133-146. Available from: https://sid.ir/paper/55657/fa

    IEEE: کپی

    رضا پورحسین، “رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 37، no. 2، pp. 133–146، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55657/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button