مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده های تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی ایران در سالهای 1365-1373

نویسندگان

 علومی طاهره | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 65

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور ارزیابی وضعیت علمی (مدرسان , انتشارات و تجهیزات) رشته کتابداری و اطاع رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده های تربیت مدرس , تهران و علوم پزشکی ایران انجام و گردآوری اطلاعات از طریق دو نوع پرسشنامه صورت گرفته است : بدین منظور تعداد 26 پرسشنامه بین مدرسان و تعداد 3 پرسشنامه بین مدیران سه گروه آموزشی کتابداری توزیع شد. برای گردآوری اطلاعات درباره کتب و مقالاتی که تا پایان سال 1373 در زمینه کتابداری واطلاع رسانی منتشر شده بود از فهرستهای کتاب نامه کتابداری," مقاله نامه کتاب, کتابخانه , کتابداری وکتاب شناسی اطلاعات و ارتباطات استفاده شد.- سوابق آموزشی مدرسان گروههای مورد بررسی نشان داد که بیش از 50 درصد آنان تدریس خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یا در واقع با برنامه مصوب آغاز کرده اند. فعالیتهای پژوهشی مدرسان , چه به صورت تألیف و ترجمه کتاب , چه به شکل مقالات و طرحهای پژوهشی حجم قابل ملاحظه ایی را به خود اختصاص نمی دهد. با توجه به 49 اثر تألیف و ترجمه شده توسط مدرسان گروه های مزبور و تعداد 543 عنوان اثر منتشر شده در ایران , سهم اینان حدود 9 درصد می باشد. درمورد مقالات نیز با توجه به تعداد 152 مقاله منتشر شده توسط این گروهها و 1362 مقاله منتشر شده در تمام زمینه های کتابداری و اطلاع رسانی.کشور سهم اینان در حدود 11 درصد است .اطلاعات به دست آمده در باره منابع و تجهیزات حاکی از وابستگی شدید گروه ها به کتابخانه های دانشگاههای مادر است . بررسی منابع و تجهیزات و ابزار موجود نیز نشان می دهد که در هیچ یک از سه دانشگاه امکانات کافی آموزش عملی دروس , وجود ندارد. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که گروه های کتابداری و اطلاع رسانی.نیازمند بازنگری همه جانبه در برنامه ها و امکانات خویش می باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علومی ، طاهره. (1380). ارزیابی‌ وضعیت علمی‌ رشته کتابداری‌ و اطلاع رسانی‌ مقطع کارشناسی‌ ارشد در دانشکده های‌ تربیت مدرس, تهران و علوم پزشکی‌ ایران در سالهای‌ 1365-1373. روانشناسی و علوم تربیتی، 31(1)، 41-65. SID. https://sid.ir/paper/55703/fa

Vancouver: کپی

علومی طاهره. ارزیابی‌ وضعیت علمی‌ رشته کتابداری‌ و اطلاع رسانی‌ مقطع کارشناسی‌ ارشد در دانشکده های‌ تربیت مدرس, تهران و علوم پزشکی‌ ایران در سالهای‌ 1365-1373. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1380؛31(1):41-65. Available from: https://sid.ir/paper/55703/fa

IEEE: کپی

طاهره علومی، “ارزیابی‌ وضعیت علمی‌ رشته کتابداری‌ و اطلاع رسانی‌ مقطع کارشناسی‌ ارشد در دانشکده های‌ تربیت مدرس, تهران و علوم پزشکی‌ ایران در سالهای‌ 1365-1373،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 31، no. 1، pp. 41–65، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55703/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button