مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,025
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 75

چکیده

 درمقاله حاضر یافته های دو مطالعه گزارش شده است. در مطالعه 1 مقبولیت شش راهبرد افزایش انگیزه پیشرفت (تعیین هدف, یادگیری مشارکتی, یادگیری در حد تسلط, جهت گیری تبحری, پیشنهادهای مربوط به تکلیف و حق انتخاب) دانش آموزان و تناسب آنها با سه سطح از پیشرفت تحصیلی (پایین, متوسط و بالا) نزد معلمان سه مقطع تحصیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در هر سه پایه تحصیلی جهت گیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین مقبولیت را داشت. تناسب راهبردها برای سه سطح از پیشرفت تحصیلی نیمرخ مشابهی نداشت. برای دانش آموزان قوی, راهبرد حق انتخاب و جهت گیری تبحری بیشترین و تعیین هدف کمترین تناسب را نشان داد. برای دانش آموزان متوسط و ضعیف جهت گیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین تناسب را نشان داد. در مطالعه 2 مقبولیت همین راهبردها نزد دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی (راهنمایی, دبیرستان) جنس و پیشرفت تحصیلی (بالا, متوسط, پایین) بررسی شد. در دختران یادگیری مشارکتی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی و جهت گیری تبحری و تعیین هدف در دبیرستان بیشترین مقبولیت را داشت. در پسرها, حق انتخاب در دبیرستان مقبولتر از راهنمایی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی مقبولتر از دبیرستان بود. تناسب راهبردها برای سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی از نظر معلمان با مقبولیت راهبردها نزد دانش آموزان همخوانی نشان نمی داد. احتمالاً یکی از دلایل عمده این عدم همخوانی ناآشنایی معلمان با این راهبردها است. برای آشنایی بیشتر معلمان با کارکرد این راهبردها پژوهش اقدام پژوهشی پیشنهاد شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرمد، زهره، شجاعی، مهدی، و یونسی، رحیم. (1379). مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانش آموزان. روانشناسی و علوم تربیتی، 30(1)، 45-75. SID. https://sid.ir/paper/55782/fa

    Vancouver: کپی

    سرمد زهره، شجاعی مهدی، یونسی رحیم. مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانش آموزان. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1379؛30(1):45-75. Available from: https://sid.ir/paper/55782/fa

    IEEE: کپی

    زهره سرمد، مهدی شجاعی، و رحیم یونسی، “مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانش آموزان،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 30، no. 1، pp. 45–75، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55782/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button