مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,094
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش بهداشتی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: ظهور تکنولوژی اطلاعات تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان داشته است. شاید مهم ترین و عمیق ترین این تاثیرات در زمینه آموزش و یادگیری است. به نحوی که همه افراد قادرند در هر جا و هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. توسعه این فناوری به حدی است که نمی توان از تاثیرات آن در زمینه آموزش بهداشت چشم پوشی کرد. به همین دلیل بسیاری از کشورها به اجرای برنامه های بنیادی در زمینه ایجاد وب سایت هایی به منظور اطلاع رسانی بهداشتی پرداختند. این مطالعه به منظور طراحی و ایجاد یک مدل مناسب اطلاع رسانی الکترونیک برای جامعه مورد نظر و تعیین اثربخشی راهکارهای موثر در خصوص ارتقای دانش بهداشتی و افزایش توانمندی دانش آموزان دوره دبیرستان در استفاده از شبکه رایانه اجرا شد. روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس اطلاعات به دست آمده از ده پرسشنامه در زمینه اطلاعات شخصی و مهارت های کامپیوتری, بهداشت فردی, بهداشت روان, بهداشت تغذیه, بهداشت بلوغ (پسران, دختران), بهداشت ازدواج, بهداشت محیط, بیماری های شایع, بیماری های عفونی, ایدز از 649 دانش آموز در سه دبیرستان انجام شد. این اطلاعات در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t زوج و Leven's test استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون t زوج نشان داد که آموزش دانش آموزان از طریق وب سایت اطلاع رسانی بهداشتی جوان باعث افزایش دانش آنان در زمینه های فوق, حداقل 5/14 درصد (بهداشت محیط) و حداکثر 9/48 درصد (بهداشت تغذیه) و در تمامی زمینه ها از نظر آماری معنی دار بوده است (P=0.000). نتیجه گیری: میزان اثربخشی الگوی مورد نظر در تمام شاخه های بهداشتی به استثنای شاخه بهداشت روان از نظر آماری معنی دار مشخص گردید. در واقع به کارگیری فناوری اطلاعات, شیوه ای انعطاف پذیر و قابل پیش بینی است. هم چنین امکان دسترسی و توانایی بهتر انجام روش های پرسش و پاسخ به صورت فعال را به طور فزاینده ای افزایش داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترابی، ماشااله، و رمضان قربانی، ناهید. (1386). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش بهداشتی در دانش آموزان دبیرستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 14(58)، 49-56. SID. https://sid.ir/paper/61564/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی ماشااله، رمضان قربانی ناهید. تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش بهداشتی در دانش آموزان دبیرستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1386؛14(58):49-56. Available from: https://sid.ir/paper/61564/fa

    IEEE: کپی

    ماشااله ترابی، و ناهید رمضان قربانی، “تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش بهداشتی در دانش آموزان دبیرستانی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 14، no. 58، pp. 49–56، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button