مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه پایگاه های هویت در میان دختران و پسران دانشجو

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 110

چکیده

 موضوع هویت, از مهمترین مسائل مربوط به زندگی انسان است. نخستین بار, این مسئله توسط اریک سون مورد توجه قرار گرفت. مارشیا پایگاه های هویتی را مطرح کرد و پس از آن تلاش های محققان به ایجاد ابزاری تازه برای بررسی پایگاه های هویتی منجر شد. پژوهش حاضر, به بررسی و مقایسه ی دانشجویان زن و مرد از نظر قرارگیری در پایگاه های هویتی می پردازد.روش مطالعه, روش علی - مقایسه ئی, و جامعه ی مورد پژوهش, همه ی دانشجویان دانشگاه های وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در شهر تهران است. نمونه ی انتخابی, 500 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی است, که از میان 5 دانشگاه انتخابی, بر اساس آمار پذیرفته شدگان سال تحصیلی 78 -77, با در نظر گرفتن نسبت دانشجویان دختر و پسر و ظرفیت پذیرش هر دانشگاه, در بر گیرنده ی 158 مرد و 247 زن است. ابزار پژوهش, پرسش نامه ی سنجش علّی منزلت هویت من (EOM-ELS2) است که در مورد دانشجویان ایرانی اجرا شده و ضریب اعتبار آن به دست آمده است. علاوه بر شاخص های آمار توصیفی مربوط به جنس, سن, رشته ی تحصیلی, دانشگاه, و محل دیپلم گرفتن, برای آزمون فرضیه های مربوط به رابطه ی جنسیت و سن با پایگاه های هویتی, آزمون مجذور کای دو طرفه در سطح 5 به کار گرفته شد. برای آزمون فرضیه های مربوط به تفاوت و انواع هویت در هر یک از گروهای دختران و پسران به تنهایی, از آزمون مجذور کای یک طرفه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده, میان جنسیت و انواع هویت, تفاوتی معنادار نشان نداد و فرضیات مبنی بر وجود اختلاف میان دختران و پسران, تأیید نشد. متغیرهای رشته ی تحصیلی, محل تحصیل و محل دیپلم گرفتن نیز, با انواع هویت, رابطه ای معنادار نداشت. فرضیه ی مربوط به وجود رابطه میان سن و قرارگیری در منزلت های هویتی, تنها در حیطه ی منزلت های هویتی درون فردی تأیید شد. افزون بر این, در مقطع سنی 25 تا 30, بیشترین میزان هویت یافتگی نسبت به دو گروه دیگر وجود داشت. میان هر یک از گروه های دختران و پسران, به تنهایی, تفاوت میان انواع هویت معنادار است. نکته ی مهم در هر دو گروه, بالا بودن درصد بحران زدگی در برابر سایر منزلت ها است. میزان هویت یافتگی نیز از درصد بالایی برخوردار نیست. در میان گروه مردان, میزان دنباله روی از دیگر هویت ها کم تر بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکندری، حسین، و شکرایی، زهرا. (1383). بررسی و مقایسه پایگاه های هویت در میان دختران و پسران دانشجو . مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، 2(5)، 87-110. SID. https://sid.ir/paper/66175/fa

    Vancouver: کپی

    اسکندری حسین، شکرایی زهرا. بررسی و مقایسه پایگاه های هویت در میان دختران و پسران دانشجو . مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان([Internet]. 1383؛2(5):87-110. Available from: https://sid.ir/paper/66175/fa

    IEEE: کپی

    حسین اسکندری، و زهرا شکرایی، “بررسی و مقایسه پایگاه های هویت در میان دختران و پسران دانشجو ،” مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، vol. 2، no. 5، pp. 87–110، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66175/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button