مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,079
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون مدل خودنظم بخشی پینتریچ و مدلی رقیب

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر ارائه و آزمون مدل های علی رقیب از روابط بین متغیرهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی, باورهای کنترل بر یادگیری, و اضطراب آزمون), راهبردهای شناختی و فراشناختی مطرح شده در نظریه خودنظم بخشی پینتریچ (تفکر انتقادی, خودنظم بخشی فراشناختی, مدیریت زمان و مکان, مطالعه و کمک طلبی از همسالان), و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی - فیزیک بود. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شد. بدین صورت که تعداد 250 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در رشته ریاضی - فیزیک در دبیرستان های شمال, مرکز, و جنوب شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش و جمع آوری اطلاعات, خرده مقیاس های پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) به کار برده شد و معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی در پنج درس اختصاصی, شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. داده ها با روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی, و مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از برازش بسیار خوب هر دو مدل با داده های پژوهش بود. با این حال, مدل دوم از نیکویی برازش بهتری برخوردار بود. مدل اول نقش واسطه ای متغیر فراشناختی مدیریت زمان و مکان مطالعه را در ارتباط بین متغیرهای اضطراب آزمون, خودکارآمدی, باورهای کنترل بر یادگیری, و پیشرفت تحصیلی نشان داد و مدل دوم از نقش واسطه ای متغیر انگیزشی اضطراب آزمون در ارتباط بین متغیرهای فراشناختی مدیریت زمان و مکان مطالعه, و کمک طلبی از همسالان با پیشرفت تحصیلی حمایت کرد. در هر دو مدل مشاهده شد که خودکارآمدی اثر مستقیم, مثبت, و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارد, در حالی که اثر اضطراب آزمون بر پیشرفت تحصیلی مستقیم, منفی, و معنادار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدینی، یاسمین، و کدخدایی، محبوبه السادات. (1391). آزمون مدل خودنظم بخشی پینتریچ و مدلی رقیب. پژوهشهای روان شناختی، 15(1 (پیاپی 29))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/66301/fa

    Vancouver: کپی

    عابدینی یاسمین، کدخدایی محبوبه السادات. آزمون مدل خودنظم بخشی پینتریچ و مدلی رقیب. پژوهشهای روان شناختی[Internet]. 1391؛15(1 (پیاپی 29)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/66301/fa

    IEEE: کپی

    یاسمین عابدینی، و محبوبه السادات کدخدایی، “آزمون مدل خودنظم بخشی پینتریچ و مدلی رقیب،” پژوهشهای روان شناختی، vol. 15، no. 1 (پیاپی 29)، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66301/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا