پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای خودکارآمدی عمومی دانشجویان به صورت بالینی افسرده یا مضطرب، با دانشجویان عادی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد. بدین منظور 180 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس، بر اساس نظر روان پزشک، و ابزارهای تشخیصی (پرسشنامه های اضطراب کتل، افسردگی بک) انتخاب شدند: نمونه از سه گروه (هر یک شامل 30 دختر و 30 پسر) تشکیل می شد و شامل دانشجویان مضطرب یا افسرده ای از مرکز مشاوره دانشگاه باهنر بود که در سه ماهه اول سال 89 برای نخستین بار به مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند، و همچنین از دانشجویان عادی ای تشکیل می شد که در نیمسال دوم 89-88 مشغول به تحصیل بودند و از لحاظ جنس، سن، سطح تحصیلات، و وضعیت تاهل با گروه اول همتا شده بودند. ابزار دیگر پژوهش، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE-10) بود. داده ها با استفاده از آزمون خی، تحلیل واریانس یک متغیری، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان افسرده و مضطرب با دانشجویان عادی در خودکارآمدی عمومی تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان عادی در خودکارآمدی عمومی نمره های بیشتری کسب می کنند.