مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرور انتقادی بر تلاش های ایرانی برای توسعه جامعه شناسی های دگرواره

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 158

چکیده

 در چند سال گذشته تلاش های رسمی برای تاسیس جامعه شناسی بومی به دو طرح جامعه شناسی اسلامی و مهندسی فرهنگی انجامیده است. هدف این مقاله بررسی واکنش های شناختی دانشمندان اجتماعی ایران به این دو طرح رسمی بومی گرایی است. این پرسش وجود دارد که آیا این واکنش های شناختی, اندیشه های جدیدی را برای بازسازی مفهوم بومی گرایی مطرح می سازند؟ آیا دانشگاهیان ایران توانسته اند در دو راهه علوم اجتماعی جهانی یا علوم اجتماعی محلی دست به انتخابی فراگیرتر بزنند؟مقاله حاضر از حیث چارچوب مفهومی وامدار مفاهیم گفتمان های دگرواره سیدفریدالعطاس, تئوری جنوبی راوین کونل و مفاهیم چهارگونه جامعه شناسی های حرفه ای, انتقادی, سیاستی و حوزه عمومی مایکل بوروی می باشد. در این نوشتار برای پاسخ دادن به پرسش های بالا آرای سخنرانان سه همایش انجمن جامعه شناسی ایران در سال های 1385, 1386 و 1387 مورد توجه قرار گرفته و متناسب با اهداف مقاله آرای ده تن از آنان (آزادارمکی, اباذری, تاجیک, توسلی, جلائی پور, چلبی, خانیکی, شریعتی, عبداللهی و فکوهی) با کاربرد روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد تفسیرگرایی انتقادی مورد بررسی قرار می گیرند. قسمت اصلی مقاله در سه بخش و با عنوان های بازاندیشی در جامعه شناسی حرفه ای و انتقادی, گفتمان دگرواره بسیط و گفتمان دگرواره مضاعف به بررسی واکنش های شناختی اندیشمندان اجتماعی ایرانی در برابر طرح های رسمی بومی سازی می پردازد. بخش پایانی مقاله نیز با جمع بندی دیدگاه های گوناگون دانشمندان ایرانی آن ها را در رابطه با چارچوب های مفهومی مورد ارزیابی قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قانعی راد، محمدامین. (1389). مرور انتقادی بر تلاش های ایرانی برای توسعه جامعه شناسی های دگرواره. مجله جامعه شناسی ایران، 11(1 (ویژه نامه همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران))، 124-158. SID. https://sid.ir/paper/67477/fa

    Vancouver: کپی

    قانعی راد محمدامین. مرور انتقادی بر تلاش های ایرانی برای توسعه جامعه شناسی های دگرواره. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1389؛11(1 (ویژه نامه همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران)):124-158. Available from: https://sid.ir/paper/67477/fa

    IEEE: کپی

    محمدامین قانعی راد، “مرور انتقادی بر تلاش های ایرانی برای توسعه جامعه شناسی های دگرواره،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 11، no. 1 (ویژه نامه همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران)، pp. 124–158، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button