Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

608
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی گروه درمانی شناختی-تحلیلی بر اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 104

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی تحلیلی بر اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی همراه با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان پس ازتشخیص اختلال افسردگی اساسی وسپس مصاحبه بالینی, به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دوبار) برنامه درمانی شناختی تحلیلی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرارگرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه های افسردگی بک 11, پذیرش وعمل11 (عامل اجتناب تجربه ای) ونشخوار فکری استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره, تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون, بین میانگین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری, تفاوت معناداری وجود دارد. ازآنجا که کسب نمره بیشتر در متغیر اجتناب تجربه ای نشان از کاهش دارد, میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل به میزان معنی داری پایین تر بود. درنتیجه می توان گفت, به کارگیری فنون درمان شناختی تحلیلی برکاهش اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری هاشم آباد، بهرامعلی، چاقوساز، مرضیه، قاسمی نیایی، فاطمه، اکبری کلور، سیده مریم، موسوی، سیدجمال، و جدیدی، سما. (1398). اثربخشی گروه درمانی شناختی-تحلیلی بر اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی. مطالعات روان شناختی، 15(3 )، 89-104. SID. https://sid.ir/paper/67600/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری هاشم آباد بهرامعلی، چاقوساز مرضیه، قاسمی نیایی فاطمه، اکبری کلور سیده مریم، موسوی سیدجمال، جدیدی سما. اثربخشی گروه درمانی شناختی-تحلیلی بر اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1398؛15(3 ):89-104. Available from: https://sid.ir/paper/67600/fa

    IEEE: کپی

    بهرامعلی قنبری هاشم آباد، مرضیه چاقوساز، فاطمه قاسمی نیایی، سیده مریم اکبری کلور، سیدجمال موسوی، و سما جدیدی، “اثربخشی گروه درمانی شناختی-تحلیلی بر اجتناب تجربه ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی،” مطالعات روان شناختی، vol. 15، no. 3 ، pp. 89–104، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا