مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

914
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 118

چکیده

 اهداف: مدل طرحواره های هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر هیجانات و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تاکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت. مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. بدین منظور32 نفر از دانش آموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی با استفاده از نقطه برش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و مصاحبه بالینی غربال شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه های پردازش پس رویدادی (PEPQ) و اجتناب شناختی (CAQ) برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایشی طی ده جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نسخه 23 نرم افزار آماری SPSS و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در مرحله پس آزمون, میانگین نمرات نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در گروه آزمایش کاهش یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیش آزمون, بین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر این متغیرها تفاوت معنی داری مشاهده شد (001/0>p). نتیجه گیری: طرحواره درمانی هیجانی به دلیل تاکید بر نقش باورها و راهبردهای فرد درباره هیجانات می تواند به عنوان مداخله ای موثر برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی ازجمله نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، حسینی رمقانی، نسرین السادات، مرادی، سمیه، مرادیانی گیزه رود، سیده خدیجه، و عالی پور، کبری. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی. افق دانش، 24(2 )، 111-118. SID. https://sid.ir/paper/68747/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، حسینی رمقانی نسرین السادات، مرادی سمیه، مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه، عالی پور کبری. اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی. افق دانش[Internet]. 1397؛24(2 ):111-118. Available from: https://sid.ir/paper/68747/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، نسرین السادات حسینی رمقانی، سمیه مرادی، سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود، و کبری عالی پور، “اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی،” افق دانش، vol. 24، no. 2 ، pp. 111–118، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68747/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button