مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,860
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی، رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدل های علی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 160

چکیده

 هدف این تحقیق, بررسی نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی, رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. 419 آزمودنی (214 پسر و 205 دختر) در این تحقیق شرکت داشتند. شرکت کننده ها به پرسش نامه فرآیند مطالعه, پرسش نامه سبک های تفکر و به چند سوال درباره وضعیت اقتصادی– اجتماعی خود پاسخ دادند. همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان, میانگین کل آنها از طریق دانشگاه مورد مطالعه, جمع آوری گردید. با استفاده از تحلیل مسیر, اثرات مستقیم و غیرمستقیم وضعیت اقتصادی– اجتماعی بر رویکردهای یادگیری, سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت اقتصادی– اجتماعی اثر مثبت و معنادار بر رویکرد یادگیری عمیق و اثری منفی و معنادار بر رویکرد یادگیری سطحی نشان دادند, همچنین وضعیت اقتصادی– اجتماعی بر سبک های تفکر قانونی, قضایی, کلی, آزاد اندیش و سلسله مراتبی, اثری مثبت و معنادار و بر سبک های تفکر اجرایی, جزیی و محافظه کار نشان داد. اثر غیر مستقیم وضعیت اقتصادی– اجتماعی از طریق رویکرد عمیق و سبک های تفکر قانونی, قضایی, کلی, سلسله مراتبی و آزاد اندیش بر پیشرفت تحصیلی, مثبت و معنادار و اثر غیرمستقیم وضعیت اقتصادی– اجتماعی از طریق رویکرد سطحی و سبک های تفکر اجرایی, جزیی و محافظه کار بر پیشرفت تحصیلی, منفی و معنادار به دست آمد. در مجموع, نتایج پژوهش حاضر موید آن است که توجه به نقش عوامل برون و درون فردی نظیر وضعیت اقتصادی– اجتماعی, رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر در مطالعه پیشرفت تحصیلی قابل تعمق است. تلویحات کاربردی یافته ها برای معلمان بحث شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولی اله، سنگری، علی اکبر، زین آبادی، حسن رضا، و غنایی، معصومه. (1385). نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی, رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدل های علی. مطالعات روان شناختی، 2(4-3)، 139-160. SID. https://sid.ir/paper/67602/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، کدیور پروین، فرزاد ولی اله، سنگری علی اکبر، زین آبادی حسن رضا، غنایی معصومه. نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی, رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدل های علی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1385؛2(4-3):139-160. Available from: https://sid.ir/paper/67602/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، پروین کدیور، ولی اله فرزاد، علی اکبر سنگری، حسن رضا زین آبادی، و معصومه غنایی، “نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی, رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدل های علی،” مطالعات روان شناختی، vol. 2، no. 4-3، pp. 139–160، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67602/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button