مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,207
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ابعاد شخصیتی درون گرایی/ برون گرایی آیزنک با گرایش به انتخاب نوع مواد (کند کننده/ محرک)

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 123

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, تعیین رابطه بین ابعاد شخصیتی درون گرایی/ برون گرایی/ آیزنک با گرایش به انتخاب مواد کند کننده/ محرک در افرادی است که دست کم وابستگی روانی به مواد محرک از قبیل سیگار, قهوه و چای و یا به مواد کند کننده مانند الکل و تریاک دارند. نمونه اولیه این پژوهش بالغ بر 74 نفر و نمونه اصلی شامل 60 آزمودنی, 30 نفر مصرف کننده مواد کند کننده و 30 نفر مواد محرک که هر کدام از این دو گروه شامل 15 مرد و 15 زن بودند. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای و روش نمونه گیری, ترکیبی از نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری اتفاقی بود. ابزار اندازه گیری پرسش نامه شخصیتی آیزنک (فرم A) و یک پرسش نامه اطلاعاتی محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) بین آزمودنی دوراهه تحلیل شد و نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین درون گرایی و گرایش به انتخاب مواد کند کننده از یک سو و برون گرایی و گرایش به انتخاب مواد محرک از سوی دیگر وجود دارد (P<0.05). اما تفاوتی بین زنان و مردان در گرایش به انتخاب مواد کند کننده یا محرک از لحاظ برون گرایی/ درون گرایی پیدا نشد (P>0.05). به طور کلی زنانی که به مصرف مواد اعم از محرک یا کند کننده گرایش دارند, برون گراتر از مردان همین گروه هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دانش، عصمت، و آزادی، حمیدرضا. (1385). رابطه ابعاد شخصیتی درون گرایی/ برون گرایی آیزنک با گرایش به انتخاب نوع مواد (کند کننده/ محرک). مطالعات روان شناختی، 2(4-3)، 109-123. SID. https://sid.ir/paper/67603/fa

    Vancouver: کپی

    دانش عصمت، آزادی حمیدرضا. رابطه ابعاد شخصیتی درون گرایی/ برون گرایی آیزنک با گرایش به انتخاب نوع مواد (کند کننده/ محرک). مطالعات روان شناختی[Internet]. 1385؛2(4-3):109-123. Available from: https://sid.ir/paper/67603/fa

    IEEE: کپی

    عصمت دانش، و حمیدرضا آزادی، “رابطه ابعاد شخصیتی درون گرایی/ برون گرایی آیزنک با گرایش به انتخاب نوع مواد (کند کننده/ محرک)،” مطالعات روان شناختی، vol. 2، no. 4-3، pp. 109–123، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button