مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 212

چکیده

 با توجه به مبانی نظری مدیریت استراتژیک و نیز مدیریت استراتژیک بازاریابی, سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزیت رقابتی می توان تبیین کرد. نگرش اول منابع و قابلیتهای سازمانی, نگرش دوم منابع و قابلیتهای محیطی و نگرش سوم منابع و ارتباطات بین سازمانی وسنرژی حاصل از آن را به عنوان منبع مزیت رقابتی بیان می کنند. هر کدام از این نظریات, از زاویه ای به موضوع مزیت رقابتی نگریسته اند و تفاوت اصلی آنها ناشی از نگاهشان به قلمرو رقابت است, به نحوی که نظریه مزیت رقابتی بر مبنای  ویژگیهای سازمان صنعتی ( نظریه محیطی) با تاکید بر اهمیت عوامل ساختاری صنعت و موقعیت سازمان در بازار, مرزهای صنعت را مبنای تحلیل و قلمرو رقابت تلقی می کند. در مقابل, نظریه مزیت رقابتی برمبنای منابع و قابلیتهای سازمانی, مبنای تحلیل را سازمان و قلمرو رقابت را مرزهای سازمانی در نظر می گیرد. در کنار این دو دیدگاه نگرش مزیت رقابتی برمبنای منابع و ارتباطات بین سازمانی, مرزهای بین سازمانی را به عنوان واحد تحلیل و قلمرو رقابت درنظر می گیرد.از یک سوی, جهانی شدن بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصه های ملی به سطح جهانی و از سوی دیگر, عدم وجود چارچوب نظری جامع در رابطه با مزیت رقابتی, ضرورت تلفیق نگرشهای موجود و ارائه یک مدل جامع را با تاکید بر تحلیل رقابت در سطح جهانی بیش از پیش آشکار می کند که در این راستا, تحقیق حاضر با درک خلا تئوریک موجود و با استفاده از مبانی نظری موجود, درصدد ارائه یک مدل عمومی جامع در رابطه با مزیت رقابتی است. مدل مفهومی تحقیق حاضر, مشتمل بر قابلیتهای محیطی, قابلیتهای سازمانی, قابلیتهای ارتباطی وشبکه ای, و هوشمندی رقابتی است و صنعت خودرو به عنوان جامعه آماری برای جمع آوری اطلاعات میدانی و تست مدل انتخاب شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهری، علی، و خدادادحسینی، سیدحمید. (1384). طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مدرس علوم انسانی، 9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت)، 189-212. SID. https://sid.ir/paper/6773/fa

    Vancouver: کپی

    مهری علی، خدادادحسینی سیدحمید. طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1384؛9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت):189-212. Available from: https://sid.ir/paper/6773/fa

    IEEE: کپی

    علی مهری، و سیدحمید خدادادحسینی، “طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران،” مدرس علوم انسانی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت، pp. 189–212، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6773/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button