مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رقابت پذیری صنعت فلزات اساسی ایران

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 72

کلیدواژه

شاخص مزیت نسبی صادرات (RXA)Q3
شاخص مزیت نسبی تجارت (RTA)Q3
شاخص پلان تجاری (TM)Q3
شاخص سهم پایدار بازار (CMS)Q3

چکیده

 با توجه به اینکه صنعت فلزات اساسی بعد از پتروشیمی, مهمترین صنعت صادارتی کشور می باشد, مقاله حاضر رقابت پذیری گروه کالاهای صنایع فلزات اساسی ایران را طی دوره زمانی 2002-2005 بررسی و اندازه گیری می کند. برای این منظور, از شاخص های مزیت نسبی صادرات, مزیت نسبی تجارت, سهم پایدار بازار و پلان تجاری استفاده شده است.نتایج تحقیق حاکی از آن است که علی رغم وجود مزیت نسبی ایران در عمده گروه کالاهای صادراتی صنایع فلزات اساسی طی دوره زمانی مورد بررسی, مزیت رقابتی برای این گروه محصولات دارای روند مشخص و پایداری نمی باشد. همچنین, بر اساس نتایج به دست آمده, نرخ رشد شاخص مزیت نسبی صادرات اکثر گروه کالاهای صنعت فلزات اساسی طی دوره زمانی مورد بررسی, دارای نوسان می باشد. بر اساس شاخص پلان تجاری نیز نتایج مشابهی به دست آمده, به طوری که گروه کالایی که قادر به کسب با حفظ موقعیت رقابتی در کل دوره زمانی مورد بررسی شده باشد, مشاهده نشده است.سرانجام, بر اساس شاخص سهم پایدار بازار که عملکرد رقابتی گروه کالاهای عمده صادراتی را در بازارهای هدف هر کالا نشان می دهد, اثر رقابتی ایران در بازارهای هدف عموما پایدار نبوده و در اکثر موارد, تغییرات متناوب در میزان این اثر مشاهده شده است. این نتایج احتمالا ناشی از عدم توجه کافی به عوامل موجد مزیت رقابتی نظیر کیفیت, کارآیی و نوآوری, مصرف زیاد داخلی, افزایش قیمت عوامل تولید و بهای تمام شده محصول می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده, برای ارتقا و حفظ سهم صادراتی گروه محصولات فلزات اساسی, تکیه صرف بر مزیت های نسبی کافی نمی باشد و باید مزیت های رقابتی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    راسخی، سعید، و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1388). رقابت پذیری صنعت فلزات اساسی ایران. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، 9(2)، 47-72. SID. https://sid.ir/paper/86538/fa

    Vancouver: کپی

    راسخی سعید، ذبیحی لهرمی المیرا. رقابت پذیری صنعت فلزات اساسی ایران. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)[Internet]. 1388؛9(2):47-72. Available from: https://sid.ir/paper/86538/fa

    IEEE: کپی

    سعید راسخی، و المیرا ذبیحی لهرمی، “رقابت پذیری صنعت فلزات اساسی ایران،” پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، vol. 9، no. 2، pp. 47–72، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button