مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مساله خود - انتخابی و برنامه عمل

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف اصلی مطالعه حاضر تحلیل و ارزشیابی آثار «مساله خود - انتخابی و برنامه عمل» ناشی از تصمیم گیری افراد برای تحصیل در دانشگاه بر بازده آموزش عالی است. برای این منظور, از مبانی نظری - تحلیلی مساله خود - انتخابی - یعنی رگرسیون شرطی - و داده های مستخرج از آمارگیری مرکز آمار از ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی خانوار سال 1380 استان تهران استفاده شده است؛ ابتدا آثار مساله خود - انتخابی بر برآوردهای بازده آموزش عالی شاغلان استان تهران تحلیل و ارزیابی شده و سپس, نتایج به دست آمده با نتایج مربوط به دو نمونه آماری از جامعه آمریکا مورد مقایسه و انطباق قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که: 1. آموزش برای شاغلان استان تهران سرمایه گذاری پر بازدهی است؛ 2. بازده آموزش عالی به طور چشمگیری بیشتر از بازده آموزشهای دیگر است؛ 3. لحاظ کردن مساله خود - انتخابی در تحلیل ها آثار تجربی برنامه آموزش عالی را متاثر می سازد و آن را به طور چشمگیری افزایش می دهد؛ 4. نتایج نمونه به دست آمده از استان تهران کاملا منطبق با یافته های حاصل از نمونه های استفاده شده در جامعه آمریکاست. بدین ترتیب, الگوواره یافته های همه نمونه ها مشابه و مطابق با تحلیل های نظری است؛ یعنی برآوردهای تجربی بازده آموزش عالی که مساله خود- انتخابی را نادیده گرفته, تورش دار و ناسازگارند و لذا, سیاستگذاری بر پایه آنها می تواند گمراه کننده باشد و نیز آثار نامطلوب جدی بر تخصیص منابع در یک جامعه به جا بگذارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادری، ابوالقاسم. (1387). بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مساله خود - انتخابی و برنامه عمل . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 14(2 (48))، 49-70. SID. https://sid.ir/paper/67833/fa

    Vancouver: کپی

    نادری ابوالقاسم. بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مساله خود - انتخابی و برنامه عمل . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1387؛14(2 (48)):49-70. Available from: https://sid.ir/paper/67833/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم نادری، “بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مساله خود - انتخابی و برنامه عمل ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 14، no. 2 (48)، pp. 49–70، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button