مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه ریزی دسترسی به اتوبوس در ایران: شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 96

چکیده

 برنامه ریزی دسترسی به دلیل ترکیب و پیونددادن کاربریها و شبکه حمل و نقل, جایگاه مهمی در فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری دارد, اهمیت این مساله از دهه 1950 م. به بعد و بویژه از دهه 1970 م. بدنبال جنگ اعراب و اسراییل, افزایش قیمت نفت و انتقاد از الگوی طراحی شهری مبتنی بر شهر ماشینی (که بر جدایی محل کار و زندگی و گسترش افقی شهرها مبتنی است) بیشتر مطرح شد. همچنین این موضوع باعث استفاده بیشتر از ماشین در سفرهای کاری درون شهری و مشکلاتی از قبیل افزایش سوخت و آلودگیهای زیست محیطی نیز شد. برنامه ریزی دسترسی به مفهوم «کاهش فاصله بین محل کار و زندگی» یا «آسانی رسیدن به مقصد در مقابل آسانی جابه جایی یا افزایش سرعت» (حرکت) است. هدف این تحقیق, سنجش دسترسی بر مبنای تحلیل سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس است که پس از ماشین شخصی, عمده ترین وسیله جابه جایی مسافر در شهر مشهد, دومین شهر کشور, به لحاظ جمعیتی است.برای دستیابی به این هدف از مدل جاذبه اصلاح شده هنسن, پولر و لو استفاده شد. این مدل متکی بر متغیرهای جمعیت, اشتغال و محاسبه پتانسیل جاذبه و فاصله بین مناطق مختلف شهرداری (12 منطقه) است که با کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام گرفت. نتایج حاصل از کاربرد مدل در شهر مشهد, بیانگر این واقعیت است که پس از وسایط نقلیه شخصی (8/27% کل سفرها), اتوبوس عمده ترین وسیله حمل و نقل عمومی است. بنابراین 24% کل سفرهای روزانه به وسیله آن انجام می شود. 88% وسعت کل سطح شهر و 86% جمعیت شهر دسترسی مستقیم به اتوبوس دارند (بترتیب 25.49 کیلومترمربع و 342987 نفر جمعیت شهری تحت پوشش دسترسی مستقیم سیستم اتوبوسرانی نیستند.همچنین ضریب دسترسی تفاوتهای مناطق مختلف شهر را نشان می دهد. جهتگیری آن از مناطق پرجمعیت و کم درامد شمال شرقی شهر به سمت مناطق در حال توسعه شمال غربی و غرب شهر است. ایجاد مسیرهای جدید خطوط اتوبوسرانی و تغییر مسیر خطوط موجود برای تحت پوشش قرار دادن مناطق بدون دسترسی مستقیم اتوبوسرانی, گام موثری در راستای تحقق توسعه پایدار شهری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رهنما، محمدرحیم، و فرقانی، حجت. (1387). برنامه ریزی دسترسی به اتوبوس در ایران: شهر مشهد. مدرس علوم انسانی، 12(2 (پیاپی 57) (جغرافیا))، 73-96. SID. https://sid.ir/paper/6802/fa

Vancouver: کپی

رهنما محمدرحیم، فرقانی حجت. برنامه ریزی دسترسی به اتوبوس در ایران: شهر مشهد. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1387؛12(2 (پیاپی 57) (جغرافیا)):73-96. Available from: https://sid.ir/paper/6802/fa

IEEE: کپی

محمدرحیم رهنما، و حجت فرقانی، “برنامه ریزی دسترسی به اتوبوس در ایران: شهر مشهد،” مدرس علوم انسانی، vol. 12، no. 2 (پیاپی 57) (جغرافیا)، pp. 73–96، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6802/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button