مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی در بودجه ریزی دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 اهمیت تخصیص بهینه منابع در دانشگاه ها را می توان از منظر قانون برنامه توسعه بررسی کرد. در این قانون دانشگاه ها در خصوص اجرای سیاست های دولت وظیفه دارند تا نظام بودجه ریزی خود را از بودجه ریزی برنامه ای به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تغییر دهند. هدف این پژوهش ارائه مدل برنامه ریزی آرمانی به منظور تخصیص بودجه برای دانشگاه بود, به نحوی که از یک سو تخصیص بودجه به برنامه ها بر اساس اهمیت هر برنامه و از سوی دیگر, تخصیص بودجه به دانشکده ها بر اساس سرانه دانشجویی مصوب وزارت علوم, تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار گیرد. با در نظرگرفتن معیارهای گوناگون در دانشگاه و با توجه به ابهام موجود در تعیین حدود بالا و پایین بودجه در تمام سطوح دانشگاه, مدل برنامه ریزی آرمانی فازی بودجه ریزی در دانشگاه طراحی شد. نکته مهم در طراحی مدل استفاده از ضریب کارایی - محاسبه شده بر اساس رویکرد تحلیل پوششی داده ها نهاده گرا برای تعیین ضریب اهمیت هرگروه آموزشی به منظور CCR با مدل پایه (DEA)تخصیص بودجه به آن است. همچنین, وزن آرمان ها و میزان اهمیت هر برنامه بر اساس مقایسات زوجی را خبرگان تعیین کردند. این مدل ریاضی فازی دارای 5 آرمان, 899 محدودیت و 508 متغیر تصمیم است. نتایج حل مدل فازی و مقایسه آن با مدل قطعی و داده های واقعی سال 1389 دانشگاه مورد مطالعه بیانگر بهبود کارایی این مدل در تخصیص بودجه است, به نحوی که با صرف بودجه کمتر بهبود چشمگیری در میزان دستیابی به آرمان ها و تابع هدف رخ خواهد داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذر، عادل، امینی، محمدرضا، و احمدی، پرویز. (1393). استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی در بودجه ریزی دانشگاهی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(2 (72))، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/68032/fa

    Vancouver: کپی

    آذر عادل، امینی محمدرضا، احمدی پرویز. استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی در بودجه ریزی دانشگاهی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1393؛20(2 (72)):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/68032/fa

    IEEE: کپی

    عادل آذر، محمدرضا امینی، و پرویز احمدی، “استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی در بودجه ریزی دانشگاهی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 20، no. 2 (72)، pp. 1–24، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68032/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button