مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان ورودی مهرماه 1379دانشگاه علوم پزشکی اراک

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: افسردگی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که باعث کاهش انرژی, تمرکز و کارآیی در فعالیت های روزمره می گردد که این خود منجر به کاهش انگیزه و تکالیف دانشجو می شود. هدف از انجام پروژهش, بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.روش کار: این تحقیق یک مطالعه مقطعی می باشد که بر روی کلیه دانشجویان ورودی مهرماه 80-1379 که بالغ بر 153 نفر می باشند انجام یافته است. افراد مورد پژوهش در ابتدای ورودی یعنی مهرماه 79 و سپس بعد از گذشت سه ترم تحصیلی به وسیله پرسشنامه مشخصات فردی, نگرش ها و آزمون افسردگی بک (فرم کوتاه 21 موردی از نظر وجود علایم افسردگی) طی دو مرحله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.نتایج: از میان 153 نفر دانشجو در مرحله اول پژوهش, 38 نفر (22.1%) نمرات 17 و بالاتر از آن کسب نموده و در نتیجه افسرده شناخته شدند. این رقم در مرحله دوم پژوهش به 58 نفر (38.5%) افزایش یافت. این تفاوت باتوجه به یکسان بودن جامعه آماری در دو مرحله تحقیق معنی دار می باشد. در بین عوامل مورد بررسی در ارتباط با افسردگی در زمان ورود به دانشگاه به ترتیب میانگین مناسب بودن زندگی و شرایط خوابگاهی 3, رضایت از رشته تحصیلی 3.76, امیدواری به آینده شغلی رشته تحصیلی3.64 , رضایت از محیط آموزشی دانشگاه 3.49, رضایت از برخورد مسوولین دانشگاه 3.73, مناسب بودن الگوی ارتباطی, عاطفی و امنیتی با خانواده 4.32 و وضعیت اقتصادی خود و خانواده 3.58 بود و همین متغیرها بعد از گذشت سه ترم تحصیلی به ترتیب 2.82, 3.66,3.37 , 2.79, 2.66, 4.17 و 3.67 تغییر یافت که تفاوت بین این ارقام با توجه به یکسان بودن جامع آماری در هر دو مرحله معنی دار بوده و در ایجاد افسردگی نقش بسزایی داشته اند.نتیجه گیری: این تحقیق نشان می دهد که افسردگی بعد از گذشت سه ترم تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک, افزایش یافته و با عوامل تنش زایی خانوادگی, اجتماعی و اقتصادی ارتباط دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، بهمن، و پیرهادی، مرتضی. (1381). بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان ورودی مهرماه 1379دانشگاه علوم پزشکی اراک . مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 5(4 (پیاپی 21))، 41-46. SID. https://sid.ir/paper/68972/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی بهمن، پیرهادی مرتضی. بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان ورودی مهرماه 1379دانشگاه علوم پزشکی اراک . مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1381؛5(4 (پیاپی 21)):41-46. Available from: https://sid.ir/paper/68972/fa

    IEEE: کپی

    بهمن صالحی، و مرتضی پیرهادی، “بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان ورودی مهرماه 1379دانشگاه علوم پزشکی اراک ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 5، no. 4 (پیاپی 21)، pp. 41–46، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button