مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال 1384

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: شرکت فعالانه انسان ها در حیات سیاسی, اقتصادی, فرهنگی و به طور کلی ابعاد مختلف حیات را مشارکت می نامند  در مشارکت محلی دینفعان علاوه بر برخوردارشدن از مزایای هر پروژه ای بر جهت گیری و اجرای آن نیز تاثیر می گذارند. این مشارکت در جوامع محلی توانمندی و توسعه را به دنبال خواهد گشت که در پایگاه تحقیقات جمعیت اراک به همین منظور جهت انجام پژوهش های مشارکتی مبتنی بر جامعه از مردم دعوت به عمل آمد.روش کار: در این تحقیق مقطعی برای جلب مشارکت مردم, از گروه های مختلف اجتماعی, جهت فعالیت در پایگاه, از ده شیوه استفاده شد که عمدتا به سه گروه اصلی تقسیم می شوند در گروه اول از روش هاس سینه به سینه استفاده شد مانند فعالیت گروه های همسال, دعوت از دوستان, دعوت ساکنین محله ها و هم چنین ارایه خدمات مشاوره ای به مردم نیازمند منطقه. در گروه دوم از روش های تبلیغاتی مثل نصب بیلبورد در مناطق پر تردد, توزیع ونصب پوستر در معابر اصلی, تهیه و توزیع نشریه محلی, برگزاری جشن ها و مناسبت های ملی و مذهبی در پایگاه ودعوت از اقشار و گروه های مختلف در مراسم و در گروه سوم از روش های (گروه سازی) استفاده شد که در آن اعضا گروه با هدف انجام یک کار مشخص, سازمان دهی می شدند. سپس از 200 نفر از افرادی که حداقل 1 ساعت در هفته فعالیت مشارکتی داشتند, پرسشنامه ای پرشد.نتایج: اعضای داوطلب جذب شده به پایگاه طی 8 ماه از بین شیوه های مختلف جلب مشارکت در مجموع انواع روش های سینه به سینه را 236 بار, روش های تبلیغاتی را 104 بار, و روش های گروهی از 62 بار به عنوان شیوه آشنایی شان با پایگاه انتخاب کردند. بیشترین گروه های جذب شده را جوانان با 55.5 درصد و زنان با 74 درصد (33 درصد زنان خانه دار) تشکیل داده اند. از نظر هزینه بری, روش های سینه به سینه 12500000 ریال, روش های تبلیغاتی 42000000 ریال و روش های گروهی 14500000 ریال هزینه بری داشته اند.نتیجه گیری: مشخص شد که بهترین شیوه برای جلب مشارکت مردم شیوه های سینه به سینه ارتباط از طریق دوستان و بعد از آن روش های تبلیغاتی بوده است و روش های گروهی با کمترین استقبال موجه شده است. هم چنین زنان به ویژه زنان خانه دار و جوانان بیشترین علاقه را به شرکت در فعالیت های پایگاه داشته اند. از نظر هزینه برای کم هزینه ترین روش شیوه سینه به سینه و پرهزینه ترین روش شیوه های تبلیغاتی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ثاقبی، فرید، کهبازی، منیژه، چهریی، علی، و مبارکی، مهدی. (1385). بررسی شیوه های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 9(ویژه نامه تحقیقات جمعیتی)، 7-16. SID. https://sid.ir/paper/69549/fa

    Vancouver: کپی

    ثاقبی فرید، کهبازی منیژه، چهریی علی، مبارکی مهدی. بررسی شیوه های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1385؛9(ویژه نامه تحقیقات جمعیتی):7-16. Available from: https://sid.ir/paper/69549/fa

    IEEE: کپی

    فرید ثاقبی، منیژه کهبازی، علی چهریی، و مهدی مبارکی، “بررسی شیوه های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال 1384،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 9، no. ویژه نامه تحقیقات جمعیتی، pp. 7–16، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button