مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

987
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان 7 تا 11 ساله دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف: سوء استفاده جنسی از کودکان با عوارض بسیار زیادی مانند اختلال استرس پس از سانحه, افسردگی, اضطراب و مشکلات رفتاری توام می باشد. این مطالعه با هدف به کارگیری درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون, پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل انجام پذیرفت. 34 کودک دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 1.5 ساعته, آموزش را دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه اضطراب اسپنس و افسردگی کودکان استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت پذیرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش یادآوری خاص به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش نمرات افسردگی و اضطراب می شود. داده ها در مرحله پی گیری نشان دادند که این درمان در طولانی مدت بر افسردگی تاثیر داشته (F=5.943 ,p=0.21), ولی نمی تواند اضطراب را به طور موثر کاهش دهد (p=0.585 ,F=0.305).نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی تاثیر بسیاری دارد, بنابراین مشاوران و درمان گران می توانند از این روش در درمان کودکان مبتلا به اختلال مذکور استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، کیانوش، نشاط دوست، حمیدطاهر، مظاهری، محمدعلی، و نادی، محمدعلی. (1394). اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان 7 تا 11 ساله دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 18(12 (پیاپی 105))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/69858/fa

    Vancouver: کپی

    امینی کیانوش، نشاط دوست حمیدطاهر، مظاهری محمدعلی، نادی محمدعلی. اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان 7 تا 11 ساله دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1394؛18(12 (پیاپی 105)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/69858/fa

    IEEE: کپی

    کیانوش امینی، حمیدطاهر نشاط دوست، محمدعلی مظاهری، و محمدعلی نادی، “اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان 7 تا 11 ساله دارای اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوء استفاده جنسی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 18، no. 12 (پیاپی 105)، pp. 1–10، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button