مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سازمان و مدیریت در قرن بیست و یکم

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 96

چکیده

 انقلاب فناوری و انفجار اطلاعات, منطق کسب و کار کلاسیک را با تردید مواجه ساخته و در نتیجه, سازمانها, شرکتها و مؤسسات طیف گسترده ای از گزینه های استراتژیک و شکلهای سازمانی را تجربه می کنند. مدل کسب و کار جاری سازمانها ریشه در اقتصاد صنعتی دارد و از این رو, مناسب بودنش مورد تردید است. صاحبنظران عقاید فراوانی در این باره ارائه داده اند و پیام همه آنان این است که مدلهای جاری استراتژی و ساختار برای پاسخگویی به چالشهای حتمی عصر اطلاعات به طور باورنکردنی ناکافی هستند. در این مقاله, دیدگاههای حاصل از مطالعات در خصوص مفهوم سازی آرایش درونی سازمان مجازی تشریح می شود. برخی از صاحبنظران سازماندهی مجازی, بهبود و توسعه تدریجی کسب و کارهای جاری را توجیه می کنند, در حالی که با محور قرار دادن فناوری اطلاعات, می توان به منطق جدیدی از سازماندهی مجازی رسید. همگرایی قدرتمند رایانه, فناوری ارتباطات و ظهور شاهراههای اطلاعاتی, موجب شکل گیری مدل جدیدی از کسب و کار شده اند. در راهبرد واقعی مجازی سازی سازمان سه محور به هم وابسته تشریح می شوند که عبارتند از: 1) مواجهه مجازی؛ 2) تأمین منبع مجازی؛ 3) تجربه مجازی که به وسیله یک سکوی فناوری اطلاعات جامع پشتیبانی می شوند. هر محور از "مدل جدیدی" مرکب از سه مرحله متمایز از یکدیگر است. مرحله اول بر واحدهای کاری نظیر خدمت به مشتری, و خرید یا ایجاد محصول جدید تمرکز دارد. مرحله دوم بر سطح سازمان و چگونگی هماهنگی فعالیتها برای ایجاد ارزش اقتصادی برتر متمرکز است و کانون توجه مرحله سوم, شبکه میان سازمانی است و بر شکل دهی جمعیتهایی به هم وابسته و چندگانه به منظور استفاده از آنها در نوآوری و رشد تأکید دارد. ریشه منطق استراتژیک برای مدل جدید کسب و کار, وابستگی میان محورهای سه گانه مذکور است. تدوین استراتژی و ساختار اثر بخش سازمانی بدون هماهنگی میان این سه محور اگر محال نباشد بی تردید دشوار خواهد بود. در حالی که سازماندهی مجازی مفهومی قوی است, واژه "سازمان مجازی", غیر ممکنها, یا نقش یک کارگزار و دلال را به ذهن مبتدر می سازد و از این رو خوشایند نیست. سازماندهی مجازی به عنوان یک مفهوم, بر اهمیت دانش و فکر در ایجاد ارزش اقتصادی تکیه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاییان، علی. (1380). سازمان و مدیریت در قرن بیست و یکم. مدرس علوم انسانی، 5(1 (پیاپی 18))، 71-96. SID. https://sid.ir/paper/7072/fa

    Vancouver: کپی

    رضاییان علی. سازمان و مدیریت در قرن بیست و یکم. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1380؛5(1 (پیاپی 18)):71-96. Available from: https://sid.ir/paper/7072/fa

    IEEE: کپی

    علی رضاییان، “سازمان و مدیریت در قرن بیست و یکم،” مدرس علوم انسانی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 18)، pp. 71–96، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7072/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button